3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

زلزله ی شدید ۷،۴ درجه ی ریشتر نقاط از ترکیه را تکان داد

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،زمین لرزه ی به بزرگی ۷،۴ درجه ی ریشتر امروز دوشنبه (۱۷دلو) نقاطی از شهر استانبول/ترکیه را تکان داد.

ریاست ضد حوادث ترکیه اعلام کرده است که این زمین لرزه در عمق ۱۷،۹ کیلومتری زمین رخ داده است که هشداری برای مردم لبنان، سوریه و قبرس است.

سازمان زمین شناسی آمریکا تایید کرده که این زمین لرزه به بزرگی ۷،۸ درجه ی ریشتر در نزدیکی شهر غازیانتپ در جنوب شرقی ترکیه ثبت شده است.

مقامات ترکیه اعلام کردند که دست کم ۱۵ نفر در جنوب این کشور کشته شدند، در حالی که یک مقام امنیتی ترکیه اعلام کرد که ۱۷ ساختمان در منطقه دیرالزور در جنوب شرق این کشور پس از زلزله تخریب شده و مردم نیز زیر آوار مانده اند.

مرکز تحقیقات علوم زمین شناسی آلمان اعلام کرد که این زمین لرزه در عمق ۱۰ کیلومتری زمین در نزدیکی شهر قهرمانماراش رخ داده است.

در میان ارزیابی انجام شده توسط مرکز لرزه نگاری اروپا در مورد احتمال وقوع سونامی نیز یاد شده است.

و وزیر داخله ی ترکیه میگوید: که “اکنون در قریه ی العرشی افراد نیز زیر آوار گیر مانده است.

وی از شهروندان منطقه خواست استفاده از تلفن همراه را متوقف کنند.”

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در پیامی،همبستگی خود را با تمامی آسیب دیدگان زلزله شهر قهرمان مریش اعلام کرد و برای همه آرزوی سلامتی کرد.

اردوغان افزود: تیم امداد و نجات بلافاصله به مناطق زلزله زده اعزام شده و همچنین تمام دستگاه های مربوطه در حالت آماده باش قرار گرفتند تا با کمترین تلفات ممکن بر این فاجعه غلبه کنند.

در همین حال مقامات لبنان و سوری زلزله هایی را در زمان وقوع زلزله و همچنین اعلام خبر ریزش ساختمانی در شهر حماه سوریه بدون ذکر تلفات ثبت کردند.

شاهدان عینی گفتند که ساکنان لبنانی دمشق، بیروت و طرابلس با پای پیاده به خیابان ها آمدند تا قبل از فروریختن از ساختمان های خود دور شوند.

زین العابدین الایار

فرحت نیوز/کابل