3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

کمیته از حمایت از خبرنگاران سال ۲۰۲۲ را برای خبرنگاران مرگبار اعلام کرد

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،کمیته حمایت از خبرنکاران (سی،پی،جی) در تازه ترین گزارش خود نوشته است،که سال 2022 برای اهالی مطبوعات مرگبار بوده است.

کمیته حمایت از خبرنگاران در گزارشی که حداقل ۶۷ روزنامه‌نگار و کارمند رسانه‌ها در طول سال کشته شدند که بالاترین رقم از سال 2018 و افزایش تقریبا ۵۰ درصدی نسبت به سال 2021 است.

در گزارش آمده،این افزایش به دلیل تعداد بالای مرگ و میر روزنامه نگاران در پوشش جنگ اوکراین و افزایش شدید قتل ها در آمریکای لاتین بوده است.

CPJ تایید کرده است که حداقل ۴۱ روزنامه نگار و کارمند رسانه در ارتباط مستقیم با کارشان کشته شده اند و در حال بررسی انگیزه های قتل ۲۶ نفر دیگر است تا مشخص کند که آیا آنها مرتبط با کار بوده اند یا خیر.

بیش از نیمی از ۶۷ قتل تنها در سه کشور – اوکراین (۱۵)، مکزیک (۱۳) و هائیتی (۷) رخ داده است که بالاترین آمار سالانه CPJ برای این کشورها ثبت شده است.

در مکزیک و هائیتی، خبرنگاران به دلیل کارشان هدف قتل های وحشیانه قرار گرفتند و اکثریت قریب به اتفاق عاملان مورد بازخواست قرار نگرفتند.

مکزیک همچنان در فهرست جهانی مصونیت از مجازات CPJ حضور دارد،کشورهایی را که قاتلان روزنامه نگاران با قتل فرار می کنند، نشان می دهد.

فوزیه صدیقی
فرحت نیوز/کابل