3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

دانشجویان دختر از رفتن به دانشگاه ها تا امر ثانی محروم شد

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،احمد تقی سخنگوی پیشین وزارت تحصیلات عالی افغانستان تاید کرد،که به تازه گی طی مصوبه ی شماره ۲۸ این وزارت دانشگاه ها بروی دختران بسته شده است.

آقای تقی به فرحت نیوز گفت؛مصوبه که روز گذشته (سه شنبه ۲۹قوس) تکثیر شده آمده است،که بر اساس این حکم تمام دانشگاه های دولتی و خصوصی بروی دانشجویان دختر بسته و به مسولان دانشگاها هدایت جدی داده شده تا اقدام آنی در زمینه صورت گیرد.

این در حالیست که در حدود یکسال قبل امارت اسلامی پس از اینکه در مکاتب را بروی دختران بالاتر از صنف ششم بست،به دانشگاها هدایت دادند تا صنوف جداگانه ی برای دانشجویان دختر شکل دهند.

اما پس از در حدود یکسال روز گذشته این وزارت دانشگاهای دولتی و خصوصی را نیز تا امر ثانی برای دانشجویان دختر معطل قرار داده است،که با واکنش های داخلی و بین المللی روبرو شده است.

تاکنون دلیل بسته شدن دانشگاه ها بروی زنان ودختران مشخص نشده است.

اکنون پس این حکم در افغانستان تنها دانش آموزان دوره ی ابتدایی دخترانه حق آموزش دارند، و محدودیتی نیست.

واکنش ها.!

_استفان دوچاریک سخنگوی سازمان ملل بروز سه شنبه  تعلیق تحصیل زنان در دانشگاهها را نقض تعهد دیگر از سوی طالبان گفته است.

دربیانات دوچاریک آمده که که طی مدتی که طالبان به قدرت رسیده اند،ما شاهد محدود شدن فضای آموزش،اجتماع برای زنان و دختران در افغانستان بوده ایم.

بگفته او،این اقدام بسیار نگران کننده است،و یک کشور چگونه می تواند بدون مشارکت فعال و آموزش زنان به چالش ها و مشکلات خود رسیدگی کند، دشوار است.

_ند پرایس، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی امریکا تصمیم طالبان مبنی بر تعلیق تحصیل دختران را محکوم کرده و گفته است که این تصمیم پیامدهای مهمی برای طالبان خواهد داشت.

پرایس روز سه‌ شنبه در یک نشست خبری در مقر وزارت خارجه‌ی امریکا این تصمیم «غیرقابل دفاع» طالبان، مشروعیتی را که آنان از جامعه ی بین‌المللی انتظار دارد، نیز سلب خواهد کرد.

او افزوده است که طالبان درحالی چنین تصمیمی را گرفته‌اند که قبلا در مورد بازگشایی مکاتب دخترانه وعده داده بودند.

به‌گفته‌ی پرایس، تصمیم تازه طالبان با وعده‌های قبلی که می‌گفتند مسدود بودن مکاتب دخترانه موقتی است، در تضاد است.

_عمر زاخیلوال وزیر مالیه ی حکومت فراری نیز در مورد تصمیم وزارت تحصیلات عالی واکنش نشان داده گفته است؛که محروم کردن زنان و دختران از حق تحصیل تراژیدی است و هیچ گونه منطق دینی،کلتوری و یا لوژستیکی ندارد.

آقای زاخیلوال افزوده،نه تنها که این امر باعث صلب حقه حقوق زنان و دختران است بلکه کشور را نیز بسوی بی سباتی سوق داده از جهان دور می‌کند.

احسان الله صدیقی

فرحت نیوز/کابل