3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

واکنش ها بر ممنوعیت تحصیل زنان و دختران در افغانستان

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،وزارت تحصیلات عالی طالبان روز سه‌شنبه اعلام کرد که براساس فیصله‌ی کابینه و دستور مولوی ندامحمد ندیم، سرپرست این وزارت تحصیل دختران در دانشگاه‌های کشور الی امر ثانی «معطل» بماند که این عمل باعث واکنش های جدی کشور های جهان،نهاد های بین المللی و شخصیت های سیاسی کشور گردیده است.

-جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصمیم طالبان برای تعلیق تحصیل دختران را قویاً محکوم کرده است.

او در توییتی اقدام طالبان را حرکت منحصر به فرد ویک حرکت بی سابقه در جهان خوانده گفته است؛که این حرکت حقوق و خواسته‌های مردم افغانستان را نقض و افغانستان را از کمک‌های زنان به جامعه محروم می‌کند.

-در همین حال حسين ابراهيم طه، دبیرکل سازمان همکاری های اسلامی درباره‌ تعلیق تحصیل دختران توسط طالبان شدیدا ابراز نگرانی کرده و این تصمیم را محکوم کرده است.

او در بیانیه‌ای گفته است که اقدام طالبان برای سازمان همکاری اسلامی ناامیدکننده است.

حسين ابراهيم طه افزوده است که او و فرستاده ویژه‌ سازمان همکاری اسلامی برای افغانستان مکررا به طالبان نسبت به اتخاذ چنین تصمیمی هشدار داده‌اند.

-همچنان در ادامه واکنش ها سفارت امریکا در کابل در رشته تویتی چنین نوشته،که ایالات متحده به حمایت از زنان و دختران افغان ادامه خواهد داد زیرا آنها با محدودیت های فزاینده مواجه هستند.

این اعلامیه اخیر تاکید می کند که حمایت و کمک ما باید بر روی بورسیه تحصیلی، آموزش، توانمندسازی برای آسیب پذیرترین قشر افغانستان تمرکز کند.

-کشور قطر همچنان در این زمینه واکنشی نشان داد است و وزارت خارجه این کشور در خبرنامه‌یی به تصمیم طالبان درباره منع تعلیم ‌و تحصیل دختران و زنان از رفتن به دانشگاه‌ها ابراز نگرانی کرده و گفته است که این عملکردها تاثیر جدی بر حقوق بشر، پیشرفت و اقتصاد افغانستان خواهد داشت.

قطر از امارت اسلامی خواسته است که این تصمیم‌اش را مطابق به اساسات دین اسلام از بهر فراهم سازی زمینه آموزش برای زنان، بازنگری کند.

-در همین حال دیدبان حقوق بشر نیز به تصمیم تازه طالبان واکنش نشان داده و آن را ناقض حق آموزش زنان، دانسته است.

این نهاد حقوق بشری گفته است که طالبان هر روز به صراحت اعلام می‌کنند که حقوق اساسی شهروندان افغانستان، به ویژه زنان را رعایت نمی‌کنند.

مارکوس پوتزل، معاون نماینده سرمنشی سازمان ملل در افغانستان، از مردم خواست که مخالفت خود را با ممنوعیت تحصیل دختران در دانشگاه ها ابراز کنند.

او تصمیم اخیر طالبان را «عقب‌گرایانه» توصیف کرده که «آینده افغانستان را به خطر می‌اندازد.

-ند پرایس، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی ایالات متحده امریکا تصمیم طالبان مبنی بر تعلیق تحصیل دختران را محکوم کرده و گفته است که این تصمیم پیامدهای مهمی برای طالبان خواهد داشت و طالیان را از جامعه بین‌المللی دور می‌کند.

-در واکنشی دیگر، هوگو شورتر، سفیر بریتانیا برای افغانستان گفته کشورش قویا این تصمیم طالبان را محکوم می‌کند و باور دارد که چنین اقداماتی چشم‌انداز اقتصادی و ثبات افغانستان را با مخاطره جدی روبرو می‌کند.

-در ادامه واکنش های جهانی ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور افغانستان هم در توییتی این حکم را محکوم کرده ، از طالبان خواسته که فورا از تصمیم خود عقب‌ نشینی کند.

-سازمان ملل و شرکای بشردوستانه‌ ی آن در افغانستان در یک بیانیه‌‌ی مشترک تصمیم طالبان مبنی بر تعلیق تحصیل دختران و زنان را محکوم کرده و خواستار لغو فوری این تصمیم شده‌اند.

-زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه پیشین امریکا برای افغانستان در واکنش به ممنوعیت دانشجویان دختر از ادامه آموزش در دانشگاه‌ها گفته است که این تصمیم شوکه‌کننده و غیرقابل درک است.

خلیلزاد در توییتی نگاشته: «‏برای این‌کار هیچ چیزی در اسلام و تاریخ افغانستان وجود ندارد که چنین تصمیمی را توجیه کند.

در ادامه واکنش های جهانی بعضی از چهر های سیاسی افغان همچنان واکنش های گوناگونی داشته اند،عبدالله عبدالله،رئیس شورای عالی مصالحه ی ملی حکومت پیشین ،ممنوعیت ادامه ی تعلیم و تحصیل دختران و زنان به دانشگاه ها را مایه تاسف خوانده است.

آقای عبدالله افزوده،در حالی‌که همه شهروندان کشور از تحصیل دختران حمایت می‌کنند، من نیز به عنوان یک شهروند انتظار و درخواست دارم که در تصمیم تعطیلی مکاتب و دانشگاه‌های دخترانه تجدیدنظر شود.

رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی افغانستان گفته است که طالبان برای بقای خود مجبورند مردم را در تاریکی نگاه کند.

عمر زاخیلوال وزیر مالیه حکومت فراری همچنان تصمیم اخیر وزارت تحصیلات عالی را تقبیح کرده است.

تصمیم اخیر وزارت تحصیلات عالی موجی از واکنش‎‌ها را در سطح جهان،منطقه و هم افغانستان در پی داشته است در همین حال چندین استاد دانشگاه ها در اعتراض به این اقدام از وظایف شان استعفا داده است.

احسان الله صدیقی
فرحت نیوز/کابل