3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

بلال کریمی:مسایل بشری نباید وسیله فشار سیاسی شود

بلال کریمی:مسایل بشری نباید وسیله فشار سیاسی شود

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،بلال کریمی معاون سخنگوی امارت اسلامی میگوید:کرسی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد حق امارت اسلامی است و باید به دولت این کشور واکزار شود.

آقای کریمی به ویژه روز گفته است،نشست های که در خصوص مسایل افغانستان در کشور های منطقه و جهان صورت می‌گیرد اولویت های مردم افغانستان را نیز در نظر بگیرند.

وی از پنجمین نشست مشاوران امنیت ملی منطقه که دیروز پنجشنبه (۱۹دلو) درباره افغانستان در مسکو آغاز شد،ابراز امیدواری کرده است تا بر مسایل مهم افغانستان که نجات دهنده ی این کشور از بحران سیاسی و اقتصادی است را فراموش نکنند.

وی از نماینده گان کشور های که در این نشست «مشاوران امنیت ملی روسیه، هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، چین، تاجیکستان، ترکمنستان و اوزبیکستان حضور دارند»خواسته است که بر سر بر قراری روابط امارت اسلامی با کشورهای منطقه و جهان تمرکز بیشتر داشته باشند.

وی علاوه بر برقراری روابط امارت اسلامی با جهان می افزاید،توقع ما به عنوان نماینده افغانستان از این نشست اینست که بر مسایل تحریم های اقتصادی،‌بانکی و آزادی پول های منجمد شده ی این کشور هم توجه شود.

وی به ادامه افزوده است؛کشور های منطقه و جهان نباید مسایل بشری را وسیله فشار سیاسی قرار دهند و مانع کمک های بشری و مساعدت های مالی به مردم افغانستان شود.

قایل ذکر است که در این نشست از حکومت افغانستان دعوت نشده است.

از تسلط امارت اسلامی در حدود کمتر از دوسال میگذرد اما تاکنون هیچ کشوری منطقه یی و جهانی آنرا به رسمیت نشناخته است.

پس اقتدار دولت جدید آقای سهیل شاهین رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر بحیث نماینده ی دایمی افغانستان به کرسی سازمان ملل متحد معرفی شده بود اما از سوی کشور های عضو این سازمان پزیرفته نشد.

نصیراحمد فایق دیپلمات پیشین افغانستان که سر پرستی این کرسی در سازمان ملل را بر عهده داشت تاکنون بحیث نماینده ی افغانستان نیز در سمت خود باقیست.

مروری بر گذشته!

-روسیه در ماه نوامبر سال ۲۰۲۲، نشست را بنام« فارمت مشورتی مسکو در باره افغانستان» نیز برگزار کرد و کشورهای منطقه در آن اشتراک داشت؛ اما نماینده‌ی حکومت سرپرست افغانستان دعوت نشده بود.

روسیه و کشورهای منطقه پس از تسلط امارت اسلامی، همواره نگرانی خود را در رابطه به راه یافتن گروه‌های تروریستی از طریق افغانستان به این کشور ها ابراز کرده است.

اما مقامات حکومت افغانستان گفته است که خاک اینکشور بر علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد.

احسان الله صدیقی

فرحت نیوز/کابل