3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

فرحت نیوز،پروسه ی راستی آزمایی اخبار مشکوک را در ساختار خبر آغاز کرده است

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،تیم تحقیقاتی فرحت پس از این روی راستی آزمایی اخبار منتشره در رسانه های اجتماعی کار خود را روز گذشته (چهارشنبه۲۸ جدی) آغاز کرده است.

-خبر نشر شده: معاون وزارت دفاع افغانستان بر تشخیص و بیرون کردن افراد غیر طالب از امارت‌ شان تاکید کرده و از دیگر طالبان خواسته است که در تشخیص افراد غیر مخلص همکاری کند.

«به گزارش خبرگزاری معمار؛ وزارت دفاع (۲۶جدی) با نشر اعلامیه‌ای گفته که ملا محمد فاضل مظلوم معاون وزیر دفاع ملی در جلسه اداری قول اردوی ۲۰۵ البدر با رهبری، مسوولین و مجاهدین این قول اردو دیدار نموده است.

او خطاب به طالبان گفته است که به استحکام نظام، تصفیه صفوف از حضور افراد استفاده‌جو و مساعد ساختن زمینه خدمت به مجاهدین واقعی تاکید ورزیده است.

معاون وزیر دفاع طالبان به مسوولین قول اردوی البدر هدایت داده تا با هیات تصفیه صفوف در قسمت تشخیص افراد غیر مخلص به نظام امارت همکاری جدی نمایند.

پیش از این نیز گزارشات از پاک‌سازی افراد مسلکی غیر طالب از نظام امارت اسلامی به بهانه‌های مختلف، نشر شده بود.»

_ راستی آزمایی خبر: بلال کریمی معاون سخنگوی امارت اسلامی به فرحت نشر اظهارات معاون وزرات دفاع ملی از سوی خبرگزاری معمار را رد کرده است.

تیم تحقیقاتی فرحت نیوز،با تماس های مکرر و موفق شدند تا حقیقت خبر منتشره را دریافته است،که ساختار این خبر نشان میدهد به شکل غیر مسلکی و جانبدارانه نوشته است.

هیچ نقل قول مستقیم در این خبر نیامده است و هم چنان تصویر و یا کلیپی که نشان دهنده این دیدار باشد نیز به نشر نرسیده است.

هر چند کمیسیون تصفیه صفوف در صدد بیرون کردن افراد استفاده جو از صف طالبان است اما تا اکنون هیچ گزارشی مبنی بر اخراج کارمندان دولت پیشین از طریق این کمیسیون به نشر نرسیده است.

نشر اخبار نادرست و گردش اطلاعات غلط در رسانه های اجتماعی در کشور یک امر معمول می باشد.

نتیجه: گروه راستی آزمایی آژانس خبری بین المللی فرحت به این خبر نشان «نادرست» میدهد زیرا هیچ سند و منبع معتبر آن را تایید نمی کند.

نوید حمیدی
فرحت نیوز