3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

فیلم ولگرد ساخته ی بصیر مجاهد در ایران به نمایش گذاشته می‌شود

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،هنرمند شخصی است که دوست دارد و دنبال می کند،شاخه های هنری هرکدام ویژگیها زیبایی های دارد که با فعالیت‌های انسانی رنگ و شکل و لعاب می گیرد.

هنرمند شخصی است که به آفرینش آثار هنری می‌پردازد یا در هر شاخه‌ای از فعالیت‌های انسانی که به هنر مربوط می‌شود در حال فعالیت است.

استفاده از واژه «هنرمند» در صحبت‌های روزمره (و حتی علمی و فرهنگی) معمولاً فقط به شخصی اشاره دارد که در هنرهای تجسمی مشغول فعالیت است.

هنرمند معمولاً به کسانی که برای تفنن به این کار مشغولند نیز اطلاق می‌شود.

این اصطلاح برای موسیقی‌دانان، نوازندگان سازها ،نقاش‌ها و اجراکنندگان نمایش نیز به‌کار می‌رود و اما در مورد بازیگرها معمولاً از لفظ هنرپیشه استفاده می‌کنند؛ البته «هنرپیشه» در عین حالی که بار معنایی بسیار متفاوتی دارد، با هنرمند مترادف است.

البته که هنرمند بسیار به نگاه کلی ذات هنر می پردازد بدون هر گونه تفکر سودجویانه و منافع شخصی خود،هنر از درون انسان بر می انگیزد و باید تماما در اختیار آن بود.

در زبان پهلوی برای بیان دارندگی در واژه «هنر»، از پسوند «وند» استفاده می‌شد و فرد صاحب هنر، «هنروند» نامیده می‌شد.

امروزه از پسوند «مند»، که آن هم نشانه دارندگی است، استفاده می‌کنیم.

در همین حال،سینما به یکی از بازار های پرسود جهانی مبدل گردیده است.

بدبختانه هنر و هنرمند در کشور در حالی نابودی است هنرمندان که از کشور بیرون شدند در حسرت وطن میسوزند و مجالی برای خلق اثر هنری برایشان باقی نمانده و هنرمندانی که در داخل کشور هستند غم روزگار چنان محکم فشار آورده بر سر شان که دیگر فرصتی برای خیال پردازی هنرمندانه ندارند.

-در کشور های جهان بخصوص هالیوود و بالیود سینما یعنی هنر هفتم آنقدر توانسته خوب بدردخشد که بزرگ‌ترین دستاورد ها و کهن ترین فرهنگ های کشور ها را به نمایش بگزارند و عملا نتیجه آن برای همه آفتابی است.

در دنیا،سینما به عنوان یک رکن اساسی فرهنگ و نمایانگر ارزش های یک ملت به ملت ها است و جهانیان توسط هنر سینما فرهنگ ها و داشته های خویش را به نمایش میگزارند.

-اما در افغانستان این پدیده زیبا با مشکلات زیادی مواجه بود با آنهم سینماگران تلاش کردند تا نام سینما را زنده نکهدارند و فیلم های زیادی توسط سینماگران ساخته شد که یکی آن فیلم ولگرد از ساخته های بصیر مجاهد است.

آقای مجاهد،هنر پیشه سینما افغانستان که فیلم ولگرد را ساخته است،به فرحت میگوید:قرار است،این فیلم در یکی از سینما های کشور ایران به نمایش گذاشته شود.

به کفته آقای مجاهد این فیلم بلند سینمایی است که با هزینه هنگفت ساخته شده است.

او اضافه می‌کند،که آرزو داشتم روزی فیلم در یکی از سینما های کشور به نمایش گذاشته شود،اما متاسفانه که با تغییر نظام این آرزویم به خاک یکسان شد.

وی تاکید می‌کند،برای اینکه چرخه سینما از فعالیت باز نماند خواستم این فیلم را در یکی از سینما های کشور ایران به نمایش بگزاریم تا باشد نام سینمای‌افغانستان به فراموشی سپرده نشود .

بصیر بهاور
فرحت نیوز/کابل