3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

افزایش مرض کولرا در نورستان باعث نگرانی شهروندان آن شده است

به گزارش آژانس خبری بین‌ المللی فرحت،منابع محلی ولایت نورستان در شرق افغانستان از افزایش مرض کولرا در این ولایت نگران هستند و می افزایند،که تاکنون این مرض تلفات جانی هم داشته است.

علی اکبر باشنده ولایت نورستان به فرحت گفت:مرض کولرا در چهار ولسوالی این ولایت بیشتر افزایش یافته که ضمن نگرانی مردم عام تاکنون صدها تن به این مرض مبتلا شده و دو تن جان باخته است.

این چهار ولسوالی شامل ولسوالی های کامدیش،نورگرام،وانت وایگل و دو آب است که پس از سرا زیر شدن سیلاب های مدهش این مرض افزایش پیدا کرده است.

در همین حال،باشنده گان ولایت نورستان از سرعت این مرض بیشتر نگران هستند و می افزایند،که اگر به پیشگیری آن اقدام صورت نگیرد ممکن باعث تلفات بیشتر در این ولایت شود.

شیرگل یکی دیگری از شهروندان ولایت نورستان است که می گوید:مبتلایان این مرض بیشتر زنان و کودکان هستند اگر جدی توجه نشود ممکن این ولایت با فاجعه ی انسانی مواجه شود.

اما مسولان محلی صحت عامه ی اداره حاکم نگرانی مردم مبنی بر افزایش مرض کولرا و عواقب بد انرا بیجا میدانند.

دکتر شرافت زمان سخنگوی ریاست صحت ولایت نورستان به فرحت میگوید:در این ولایت مرض کولرا وجود ندارد فقط اسهالات شدید بوده که نگران کننده نیست.

او تاکید میکند،پس از آنکه در این مورد اطلاع یافته اند تیم های سیار برای مهار این مرض به ولسوالی های یاد شده فرستاده شده است.

این در حالیست که پس از وقوع رویداد های طبیعی ناشی از سیلاب ها گزارشاتی از ولایت های مختلف از بروز و افزایش مرض کولرا منتشر شده که صدها نفر به این مرض مبتلا و تعدادی هم جان باخته است.

پس منظر.!

وَبا، مرگامرگی یا کولرا یک عفونت در روده باریک است که از طریق آب توسط باکتری ویبریو کولرا ایجاد می‌شود.

این باکتری با نوشیدن آب آلوده یا خوردن ماهی نپخته یا خوردن صدف‌ها وارد بدن می‌شود.

مهم‌ترین راه انتقال وبا، سبزی‌های آلوده‌است،سبزی‌هایی که در هنگام کاشته شدن با کود انسانی تغذیه می‌شوند دارای بیشترین آلودگی هستند.

وبا در طول تاریخ هفت بار همه‌گیری جهانی گسترده داشته‌است.

امروزه وبا بیشتر در کشورهای جهان سوم به علت وضعیت ناسالم و آلودگی برخی آب های آشامیدنی دیده می‌شود.

این باکتری در میوه‌ها، سبزیجات خام، آب‌های ساکن (راکد)، محصولات دریایی و غذاهای آلوده وجود دارد.در دورهٔ این بیماری از مصرف لبنیات غیر پاستوریزه باید خود داری کرد.

به گفته سازمان بهداشت جهانی سالیانه حدود چهار میلیون نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند که تقریباً ۱۴۳ هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند که بسیاری از مبتلایان علائم خفیفی داشته که اگر درمان نشود، می‌تواند در عرض چند ساعت جان مبتلا را بگیرد.

دانشمندان به تازگی توانسته‌اند شیوع وبا را از فضا پیش بینی کنند و با ترکیب ماهواره های هواشناسی و هوش مصنوعی راهی برای پیدا کردن شیوع وبا پیدا کنند.

بلال احمدی

فرحت نیوز/ننگرهار