3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

وضع مالیات گزاف بالای بلند منزل ها نگرانی شهروندان را بر انگیخته است

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،باشنده گان مناطق بلاک نشین شهر کابل از وضع تادیات مالیاتی خانه های شان از سوی وزارت خزانه داری شاکی هستند و میگویند:که توان پرداخت مالیات را ندارند.

باشنده گان کارته نو مربوط به حوزه هشتم و کارته چهار مربوط به حوزه سوم شهر کابل با فرستادن پارچه های مالیاتی وضع شده از سوی وزارت خزانه داری «مالیه» میگوید:که بالای هر آپارتمان از ۵۰ هزار افغانی به بالا تکت مالیه آمده است که توان پرداخت آنرا ندارند.

بگفته آنان طالبان برای هر خانه نشین در بلند منزل ها سه روز مهلت تعین کرده تا قبل از سه روز باید پول قابل پرداخت خود در حساب این وزارت جمع آوری کنند،در غیر آن خانه هایشان را مهر لاک میکند.

در این مورد احمد ولی حقمل سخنگوی وزارت خزانه داری اداره حاکم به فرحت گفت:این فرم مالیه ۱٪ از انتقال جایداد است،اما از دادن جزیات بیشتر در این مورد خود داری کردند.

باشنده گان این نواحی می افزایند،که حتی از آنان پرسیده نشده است،که کرایه نشین هستید یا مالک خانه فقط با فرستادن پارچه مالیاتی به آنان اخطار داده است،که در ظرف سه روز مالیات شانرا تصفیه کنند.

آنان تاکید دارند،که مالیات از حد توان به بالای بالای آپارتمان ها وضع شده و در پرداخت یکباره گی مقدار مالیات وضع شده خود شانرا نا توان می بینند.

بگقته این باشنده گان پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان و وضع محدودیت های کاری آنان وظایف شانرا از دست داده و اکثرا بیکار هستند،که حتی در پیدا کردن لقمه نانی برای خانواده هایشان نگران هستند.

یکی از وکلای مدافع در کابل که نخواست نامی از او گرفته شود به فرحت گفت:مالیات بر عایدات است،در صورتیکه خانه به کرایه باشد مالیات بالای مالک آن طبق قانون از سوی ادارات زیربط وضع میشود.

بگفته ی او در صورتیکه خانه (آپارتمان) نزد مالک باشد (کرایه نباشد) بالای آن مالیه وضع نمی شود.

احسان الله صدیقی

فرحت نیوز