3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

امیرخان متقی برای اشتراک در کنفرانس امنیتی و اقتصادی برای افغانستان به تاشکند رفت

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،بامداد امروز امیرخان متقی سر پرست وزیر خارجه ی اداره حاکم در افغانستان در راس یک هیات عالی رتبه ی دولتی به ازبکستان رفت.

وزارت خارجه ازبکستان اعلام کرده است که تاشکند روز های دوشنبه و سه شنبه ۲۵و ۲۶جولای) میزبان کنفرانس بین المللی در باره افغانستان است.

این کنفراس که تحت عنوان «امنیت، رشد اقتصادی و اتصال منطقه ای افغانستان» برگزار خواهد شد، در آن نمایندگان بیش از ۲۰ کشور و سازمان بین المللی حضور خواهند یافت.

اما بلال کریمی معاون سخنگوی کل اداره حاکم با نشر تویتی گفته است؛امیرخان متقی فردا دو شنبه که قرار است کنفرانس بین المللی در مورد افغانستان در تاشکند با اشتراک صد ها کشور دایر شود به نماینده گی این کشور شرکت میکند.

این کنفرانس در مورد افغانستان در حالی دایر میشود،که حکومت تازه ی افغانستان به رهبری طالبان در حال یکسالگی قرار دارد،اما تاکنون از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است.

تحلیل.!

در همین حال،احمد سعیدی آگاه مسایل سیاسی افغانستان میگوید:فردا جلسه فراگیر تاشکند آغاز به کار خواهد نمود، اما کشور های که در این جلسه حضور دارند بخصوص ازبکستان، تاجکستان، قرغزستان نسبت به کشور های دیگر نگرانی بیشتری دارند.

ازبکستان به درستی میداند که در شمال افغانستان قبل از سقوط دولت پیشین به رهبری آقای اشرف غنی در حدود ۶۰۰۰ نفر گروه های ترورستی حضور داشتند، که در آن زمان تحت رهبری عزیز یلداش پسر طاهر یلداش قرار داشتند.

۶ ماه قبل از سقوط حکومت اشرف غنی بین بادغیس و فاریاب عزیز یلداش کشته شد اما شخصی دیگری بنام جمعه بای ازبیک تبار جاگزین آن شده که تا هنوز فعال است و در شمال افغانستان این گروه های ترورستی را رهبری میکند.

در پهلوی این اشخاص دو نفر از فرمانده هان مشهور تاجکستان گلمراد حلیموف که قبلا در عراق تعلیم و تربیه دیده از جمله فرمانده هان برجسته و اکه امرالدین فرمانده دیگری که او نیز در شمال افغانستان فعال است هدف اصلی آنان تاجکستان و ازبکستان است.

اما بخشی این ها مربوط به حزب اسلامی ازبکستان اند و بخش دیگری مربوط به انصارالله تاجکستان است.

اما تعداد قزاق ها و قرغزها در بین طالبان شورشی در شمال افغانستان اندک اند، نقش عمده از ازبکستان است که رهبر شان جمعه بای است و نقش دوم تاجکستان است که رهبرش در حال حاضر به رهبری اکه امرالدین و گروه های دیگری میباشد.

باور دارم که مقامات ازبکستان و تاجکستان از هیئت افغانستان پرسان خواهد کردند که این نیرو ها با همکاران خود حالا کجا هستند چی میکنند و در افغانستان چی وظیفه دارند؟

اما قاری یوسف احمدی یکی از سخنگویان اداره حاکم در پیامی به فرحت نیوز،گفت:سیاست امارت اسلامی مبنی بر عدم دخالت در امور دیگران بوده است وخواهدبود.

بناءً ما نمیخواهیم که درهیچ کشور از کشورهای جهان به شمول قرغزستان،ازبیکستان،تاجکستان ‌و هیچ یکی از کشور های از گروه ها یا نهاد های تروریستی حمایت کنیم،

احسان الله صدیقی

فرحت نیوز