3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

یازده ماه سپری شد؛ چرا طالبان به رسمیت شناخته نشدند؟

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،بیش از یازده ماه از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان سپری شد؛ اما تاکنون در این مدت هیچ کشور جهان حکومت آنان را به رسمیت نشناخته است.

هر چند طالبان در این مدت تلاش‌های به هدف به رسمیت شناختن به خرچ دادند؛ اما منجر به نتایج ملموس نشده است.

برخی از کارشناسان مسایل سیاسی به این باور اند که حکومت اداره حاکم در صدد به رسمیت شناختن از سوی جهان است؛ اما مسدود ماندن مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم، عدم تعهد طالبان در برخی از موارد توافق‌نامه دوحه و عدم رعایت مسایل حقوق بشری از سوی طالبان از عوامل درشتی است که جامعه جهانی حکومت آنانرا به رسمیت نشناخته است.

احمد ولی یوسف فروزان از کارشناسان مسایل سیاسی می‌گوید:«شما می بینید که در ماه های اول آهسته آهسته جهان به یک شکلی طالبان را قبول کرده بود و اینها در نقطه بودند که به زودی می توانستند به رسمیت شناخته شوند؛ اما پس از فشارهای که بالای زنان آمد موضوع محرم شرعی و موضوع برقع و چادری و بلاخره گپ به جای رسید که مکاتب متوسطه و لیسه دخترانه را باز نکردند.

همینطور از مجریان زن گفتند چهره‌های خود را از کمره پنهان کنند،این تمام تخطی از موازین حقوق بشر است. طالبان با این کارهای خود شانس به رسمیت شناختن خود را از دست دادند؛ اما جهان با اینها تعامل می‌کند.»

با این حال، برخی از شهروندان در پاییتخت می‌گویند:که در ده ماه گذشته تعامل اداره حاکم با جهان به هدف به رسمیت شناختن موفق ظاهر شده است؛ اما مسدود ماندن مکاتب برای دختران بالاتر از صنف ششم و مسایل حقوق زنان از مواردی است که سبب شده است، جهان حکومت آنانرا به رسمیت نشناسند.

نادر و رومان دوتن از شهروندان در پاییتخت گفتند:در این مدت که تقریبا یک سال می شود،که طالبان اداره افغانستان را به عهده گرفتند تعامل نسبتأ خوب تر به کشورهای خارجی داشته است به خصوص با آمریکا.

مهم این است که اجازه نیافتن دختران به مکتب و هم چنان اجازه ندادن خانم ها به وظیفه و کارهای که بیرون از خانه است و همین مسله باعث شده است،که طالبان را جهان به رسمیت نشناخته است.»

«از زمانی که طالبان قدرت را در افغانستان به دست گرفت، تلاش و کوشش همین بوده که جهان آنان را به رسمیت بشناسد،اما متاسفانه موارد است که از طرف اداره حاکم اجرا نشده است و یا وعده های که به جهان غرب داده بود اجرا نشده و جهان غرب طالبان را به رسمیت بشناسد از جمله احترام گذاشتن به حقوق زن و بسته ماندن مکاتب.»

با این همه بلال کریمی، معاون سخنگوی اداره حاکم می‌گوید که روابط امارت اسلامی با کشورهای مختلف و سازمان‌های جهانی در وضعیت خوبی قرار دارد.

وی افزود، سفارت کشورهای مختلف و نمایندگی های سازمان‌های جهانی در افغانستان فعالیت دارند.

کریمی گفت:«در حال حاضر روابط ما با کشورهای مختلف در وضعیت خوب است، در این خصوص هیچ نگرانی وجود ندارد، اکنون هم سفارت برخی کشورها و نمایندگی سازمان‌های جهانی در افغانستان عملا فعالیت دارند.»

تامین حقوق بشر به ویژه زنان، ایجاد حکومت همه‌شمول و تهدید نشدن کشورهای دیگر از خاک افغانستان از پیشرط‌های اند که جامعه جهانی برای به رسمیت شناختن حکومت کنونی افغانستان وضع کرده‌اند، شرایطی که مقام‌های امارت اسلامی همواره تاکید کرده‌اند که برآورده شده است.

نوت:

آژانس خبری بین المللی فرحت با هیچ جریان سیاسی و یا غیر سیاسی بسته گی نداشته و ندارد.

نشر اخبار و گزارشات از منابع مختلف تهیه و نشر میشود،نظریات شهروندان،آگاهان امور و صاحب نظران حکومتی نزد ما از ارزشی خاصی بر خوردار است.

 مشعل محمدی

فرحت نیوز