8B33F13C-8198-4143-AEEC-AD4B030349B3

نیویارک تایمز:نزدیک به ۵۰۰ مقام ونیروی امنیتی پیشین توسط طالبان کشته یا هم نا پدید هستند

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،زمانی که طالبان سال گذشته به کابل حمله کردند و دوباره کنترل خود را بر افغانستان تثبیت کردند، آنها پیشنهاد کردند که حکومت آنها نسبت به آخرین باری که در قدرت بودند، مهربان تر، کمتر افراطی و بخشنده تر خواهد بود.

رهبران طالبان اصرار داشتند که نسبت به کسانی که با آنها مخالفت کرده اند مهربان خواهند بود و عفو عمومی را برای کارمندان سابق دولت و اعضای نیروهای امنیتی افغانستان اعلام کردند.

برای برخی حتی ضمانت نامه نوشتند که از دشمنان قدیمی خود انتقام نخواهند گرفت.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در اولین کنفرانس خبری این گروه پس از بازپس گیری کنترل کابل در ماه اکتبر گذشته، گفت: «ما امنیت همه کسانی را که با ایالات متحده و نیروهای متحدش کار کرده اند، تضمین می کنیم.

اما ویدئوی که محصول یک تحقیق هفت ماهه توسط تیم Opinion Video نیویورک تایمز است، نشان می‌دهد که نزدیک به 500 نفر از مقامات سابق دولتی و اعضای نیروهای امنیتی افغانستان در شش ماه اول قدرت طالبان کشته یا به زور ناپدید شده‌اند.

این رسانه ی بین المللی نوشته،ما گسترده ترین پایگاه داده قتل های انتقام جویانه در افغانستان را تا به امروز با استفاده از انواع روش های راستی آزمایی ساختیم که شامل انجام تحقیقات ویدئویی پزشکی قانونی، تایید گزارش های خبری محلی، همکاری با سازمان های حقوق بشر و مصاحبه با بازماندگان و اعضای خانواده می شود.

کشتارهای انتقام جویانه گسترده بود، همه مناطق کشور را تحت تأثیر قرار داد، خانواده ها و جوامع را متلاشی کرد، و وعده های طالبان را مبنی بر مدارا و میانه روی دروغ گفت.

پس از انکار اولیه وقوع چنین قتل‌هایی، رهبری طالبان برخی از آنها را تصدیق کرده است، هرچند اصرار دارد که این اقدامات کار فرماندهان سرکش بوده و نه یک کمپین مجاز.

اما تعداد کشتارها و همه جا بودن آنها ممکن است چیز دیگری را نشان دهد.

بی‌رحمی آن‌ها، از جمله اعدام‌های خلاصه‌شده که به صورت ویدئویی ضبط شده و در مستند کوتاه ما گنجانده شده‌اند، نیز همین‌طور است.

ما استدلال می کنیم که ایالات متحده هنوز هم می تواند کارهای بیشتری برای کمک به متحدان سابق خود – که بسیاری از آنها مخفی مانده اند – انجام دهد تا راهی برای فرار از کشور پیدا کنند.

توجه داشته باشید: این تصاویر عمیقاً نگران کننده هستند که باید تماشا کنید.

اما آنها همچنین بینش کلیدی در مورد شخصیت طالبان ارائه می دهند و خطراتی را که منتقدان این گروه هنوز با آن روبرو هستند برجسته می کنند.

ویدیو را میتوانید از آدرس یوتیوب فرحت نیوز(farhatnews) دنبال کنید.

احسان الله صدیقی

فرحت نیوز