174C0EC5-1D93-46E6-BF18-F9961916E7A8

وزارت خارجه ی افغانستان معترضان ضد دولتی در قزاقستان را به آرامش دعوت کرد

به گزارش آژانس خبری فرحت،وزارت خارجه ی افغانستان از معترضان ضد حکومتی در قزاقستان خواسته است،تا از راه گفتگو وارد بحث شوند،نه از راه زور .

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه حکومت طالبان شب گذشته (پنجشنبه ۱۶ جدی) در تویترش نوشته که آنان از معترضان و دولت قزاقستان می‌خواهند تا مشکلات موجود را از راه گفتگو و به گونۀ مسالمت‌آمیز حل کنند.

آقای بلخی قزاقستان را از کشورهای همسایه و شریک تجارتی افغانستان عنوان کرده و گفته است، که حکومت اینکشور امنیت و ثبات در منطقه را شرط اساسی برای رشد اقتصادی، تجارتی و زندگی مرفۀ مردم می‌داند.

به گزارش رسانه های خارجی،اعتراضات در قزاقستان که نفوس آن به ۱۹ میلیون نفر می‌رسد، در روزهای گذشته پس از آن سراسری شد که قیمت تیل در سال‌نو میلادی در آن کشور افزایش پیدا کرد.

آن‌چه معترضان در جریان چند روز اخیر در خیابان‌های قزاقستان انجام دادند، یورش بردن به اداره‌های دولتی بوده است.

معترضان گفته اند که با در نظر داشت ذخایر غنی تیل در قزاقستان، افزایش قیمت تیل در آن کشور غیر منصفانه است. این اعتراضات سبب شد تا کابینه این کشور استعفا دهد، اما استعفای کابینه هم نتوانست خشم تظاهرکنندگان را فرونشاند.

معترضان در جریان اعتراضات شان بعضی از ساختمان‌های دولتی و وسایط نقلیه را به آتش کشیدند و این کار سبب شد تا پولیس در مقابل آنان از گاز اشک‌آور و بمب‌های صوتی استفاده کند.