079811DA-938A-4CFD-8605-B6780A2F5B5E

میرزکوال وزیر داخله وقت از وزارت برای تجارت استفاده میکرد

به گزارش آژانس خبری فرحت،عبدالستار میرزکوال وزیر داخله ی پیشین افغانستان برای بست های فروشی دفتر جداگانه داشت و ‌یکی از روسا آنرا مدیریت می‌کرد.

میرزکوال در قسمت تقرری ها یک فرد مشخص که روسای عمومی یکی از ادارات این وزارت بود در اتاق مشخص تعیین کرده بود. او فرد،با آقای وزیر روابط فامیلی نزدیک داشت.

مذاکرات در دفتر او انجام می‌شد و قیمت مقرری را وی تعیین میکرد زمانیکه نهایی می‌شد، حکم را آقای میرزکوال میداد.

طارق آرین سخنگوی پیشین وزارت داخله افغانستان به فرحت میگوید:این کار به دستور میرزکوال صورت میگرفت.

بگقته آرین،منگل رئیس عمومی تفتیش،در یک پکیج نزدیک به ۲۰ رئیس را خلاف اصول مقرر کرد. کسانیکه مقرر می‌شدند اغلب باید آقای منگل را ملاقات می‌کردند.

تعدادی زیادی فرماندهان برجسته را برکنار و براساس روابط افراد ناکار‌ را مقرر کرده بود.

پسرش به نام میرویس میرزکوال که معین مالی اداره خط آهن بود، بعد از شام تمام اسناد مالی را تصرف میکرد.
تا زمانیکه احکام را به دل خود نوشته نمیکرد،پدرش امضا نمیکرد.

پسرش میرویس در تقرری ها دخیل بود،میرویس یک دفتر ‌روابط در ساحه شش‌درک ایجاد کرده بودند برای مذاکرات در خصوص مقرری‌ها.و او خلاف اصول از وسایط و محافظین وزارت استفاده میکرد.

پسر دیگرش آقای شاهپور ژمن رئیس شورای عالی اداره امور بود. برای پدرش لابی میکرد نزد فضلی
بخشی از کارهای اداری پدرش را نیز انجام میداد.

شب ها وزارت داخله،خانه شخصی آقای میرزکوال شده بود
تخت خواب راحت، اتاق مجلل و استراحت‌گاه دایمی برای خود ایجاد کرده بود.و اعضای فامیلش بعد از شام همه در واحد «وی‌ای‌پی»نشست داشتند.

در دشوارترین شرایط جنگ، او شب‌ها مصروف مسایل دیگر بود.ازینکه وضعیت امنیتی افغانستان بسوی بحران روان بود،یکبار معینان دسته‌جمعی تصمیم برای استعفا گرفتند.او شب ناوقت ه دروازه معین ارشد آقای رحمان رفت تا وی را به زاری و تضرع از استعفا پشیمان کند.

معینان به وزیر ۲ هفته وقت تعیین کردند که باید از این حالت خود را بیرون کند ورنه طی نامه جمعی به رئیس جمهور همه معینان استعفا می‌دهند.

اما این ضرب‌الاجل بنا به درخواست تعدادی از رؤسا تمدید گردید. دلیل این بود که وضعیت در حال بحرانی شدن بود برای وزیر وقت بیشتر داده شد تا خود را بازسازی کند او این کار را نکرد تا افغانستان و نظام جمهوریت سقوط کرد.

بگفته ی آرین،این یک بخش ی از فساد آقای میرزکوال وزیر داخله پیشین افغانستان است،وی تاکید میکند،که پول های اوپراتیفی وکمک به سربازان و دیگر اعضای این وزارت را نیز دزدیده است.

ستارمیرزکوال در حدود دستکم شش ماه بحیث سر پرست وزارت امور داخله اجرا وظیفه کرده است.

احسان الله صدیقی