17522902_1342493062482030_5258507490357562465_n

جلال نورانی طنز نویس مطرح کشور درگذشت

جلال نورانی یکی از پیشگامان درعرصه نویسنده گی وطنز امروزدوشنبه(۷حوت) به عمر ۶۹ سالگی درگذشت.

مرحوم جلال نورانی طنز نویسی بود که جایگاهی خود را به عنوان چهره تاثیرگذار در این حوزه تثبیت کرده بود.

آقای نورانی در کنار خدمات دیگر در سال های اخیر با حضور دروزارت اطلاعات وفرهنگ به عنوان مشاور ارشد سهمی مهم را در بهبود وضعیت فرهنگی کشور را داشت.

جلال نورانی را می توان يکی از پايه گذاران طنزنويسی به مفهوم امروزين آن در کشور خواند.

جلال نورانی به سال 1327 خورشيدی در شهر کابل به دنيا آمده است. او پس از آموزش های دورهء ابتدايی و ليسه در شهر کابل به سال 1351 خورشيدی از دانشکده حقوق و علوم سياسی دانشگاه کابل گواهينامهء ليسانس گرفته است.

او هنوز دانشجوی دانشگاه بود که در حلقات مطبوعاتی شهر کابل به حيث يک طنزنويس با استعداد شناخته شد. بدون ترديد اين امر برای يک دانشجو و آن هم در افغانستان می توانست موفقيت بزرگی به شمار آيد. نمايشنامه های طنزی جلال نورانی که در نخستين سال های دههء پنجاه از راديو افغانستان پخش می گرديد برای او شهرت زيادی در پی داشت.

در آن سال ها برنامه های راديو افغانستان در ميان مردمان کشور شنوند ه گان زيادی داشت. از آن شمار نمايشنامه های راديويی که جمعه شب ها انتشار می يافت يکی از سرگرمی های مهم و آموزنده برای خانواده ها بود. با اين همه در دههء شصست خورشيدی است که جلال نورانی طنز ها و ترجمه های از طنز هايش را به گونهء گزينه های مستقل انتشار می دهد. مشخصاً او زمانی که به سال 1361 خورشيدی پس از يک دور آموزش چند ساله از اتحادشوروی پيشين به افغانستان برگشت در ارتباط نويسی و ترجمهء طنز به کوشش های جدی تری دست زد.