3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

کرزی عملکرد پاکستان در قبال مهاجران افغان را درد اور توصیف کرد

به‌ گزارش آژانس خبری بین‌المللی فرحت،حامد کرزی رییس جمهور باز نشسته ی افغانستان در صفحه ی فیسبوک خود از دولت پاکستان مبنی بر زندانی کردن مهاجران افغان ابراز نگرانی کرده و عملکرد حکومت آن کشور را خلاف ارزش ها دانسته است.

این مقام ارشد حکومت سابق افغانستان گفته است:وضعیت مهاجران خاصتا زنان و کودکان افغان در زندان های پاکستان درد آور است.

آقای کرزی از حکومت پاکستان خواسته است؛که با مهاجران افغان بشکل یک همسایه ی نیک و متمدن و تطبق موازین بین المللی حقوق بشر رفتار کنند.

در همین آقای کرزی از سازمان های جهانی حقوق بشر میخواهد که برای آزادی افغان ها از زندان های پاکستان تلاش کنند و در تامین حقوق مهاجران گام های عملی بردارند.

-این واکنش در حالی مطرح می‌شود،که طی چند روز اخیر حکومت پاکستان برای بازداشت مهاجران افغان فاقد اسناد اقدام به گرفتاری آنان کرده است.

اما برخی از افغان ها که ثبت و راجستر سازمان ملل متحد نیز هستند از برخورد نظامیان پاکستان شاکی اند و میگویند؛که با مدرک قانونی ثبت دفتر مهاجرت سازمان ملل آنان را نیز به زندان انداخته اند.

یکتن از مهاجران افغان که ثبت شده ی سازمان مهاجرت ملل متحد است؛به فرحت می‌گوید:پولیس از طرف شب میایند و هیچ مدرکی را باز پرسی نمی کنند فقط به زندان منتقل می‌کند.

او اضافه می‌کند،اگر به پولیس مقدار پولی که میخواهد بدهید هیچ مشکلی پیش نمیاید و دوباره آزاد می‌کند.اما اگر پولی را که تقاضا می‌کند نپردازید به عنوان مهاجر غیر قانونی محسوب می‌کند.

امارت اسلامی تاکنون در این مورد ابراز نظر نکرده است،خواستیم نظر مسولان سفارت افغانستان در اسلام آباد را داشته باشیم متاسفانه موفق نشدیم.

طبق آمار منتشره در رسانه های افغانستان در حدود دستکم ۱۲۰۰ نفر شامل زنان و کودکان نیز مشمول زندانیان در زندان های پاکستان است.

نوید حمیدی

فرحت نیوز/پاکستان