6407D768-F1EC-45C7-A741-9ABE40EB3619

والی کابل:در سه روز عید شدید ترین حالت منع گشت‌وگذار وضع خواهد شد

به گزارش مرکزی آژانس خبری فرحت،امروز، پنج‌شنبه (اول جوزا) محمد یعقوب حیدری والی کابل و رئیس کمیته اضطرار جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در یک کنفرانس خبری در کابل گفت:در جریان سه روز عید به دلیل موجودیت رقم بلند اشخاص مبتلا به ویروس کرونا در شهر ،شدیدترین حالت گشت و گذار وضع خواهد شد.

والی کابل گفت،در روزهای عید سعید فطر دید و بازدید،مهمانی رفتن،تفریح و فاتحه رفتن ممنوع بوده و نیروهای امنیتی قیودات را به گونه جدی اجرا خواهند کرد.

آقای حیدری تأکید کرد،در روزهای عید از ساعت ۴ صبح، شهر کاملا مسدود بوده و هیچ کسی حق ندارد که از ولسوالی‌ها به شهر و از شهر به ولسوالی‌ها سفر کند.

والی کابل در این کنفرانس خبری گفت،متأسفانه قرنطین شهر شکسته و اداره ولایت کابل برای مدیریت این وضعیت تدابیر و پیشنهادات مشخصی را به کابینه افغانستان ارائه کرده بود که مورد تأیید و تصویب آن قرار گرفته است.

آقای حیدری گفت که مطابق طرح تأیید شده از سوی کابینه افغانستان؛ دکان‌های،خبازی‌ها، میوه تازه و ترکاری فروشی‌ها، دواخانه‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز صحی، قصابی‌‌ها، موسسات کمک رسان داخلی و خارجی، بانک‌ها، تانک‌های تیل و گاز فروشی‌ها، میتوانند با رعایت رهنمودهای وزارت صحت عامه به عرضه خدمات ادامه دهند.

والی کابل افزود: حمام‌‌ها، ورزشگاه‌ها، هوتل‌ و رستورانت‌ها، مسافرخانه‌ها و قهوه خانه‌ها به طور موقت بسته بوده و رستورانت‌هایی که در داخل هوتل مشتری ندارند اما غذا می فرستند میتوانند با رعایت رهنمودهای وزارت صحت عامه به فعالیت شان ادامه بدهند.

آقای حیدری گفت که دوکان‌های وسایل و لوازم برقی، فلزکاری‌ها، نجاری‌ها، موبایل فروشی‌ها، ورکشاپ‌ها، ترمیمگاه‌ها، موتر فروشی‌ها و دست فروشان در یک محل مشخص روزانه از ساعت ۲ بعد از ظهر با رعایت رهنمودهای وزارت صحت عامه تا ساعت ۵ عصر می توانند به کار شان ادامه بدهند.

والی کابل گفت: میوه خشک فروشی ها، لباس فروشی ها، بوت فروشی ها، قرطاسیه فروشی ها، تکت فروشی ها، عکاسی ها، بزازی ها، و فروشگاه های مواد شوینده از ساعت ۸ صبح تا ۲ بعد از ظهر با رعایت رهنمودهای صحی می توانند فعالیت کنند.

او گفت:اصناف خرد وکوچک از ساعت ۱۲ تا ۵ عصر، خیاطی ها از ساعت ۶ عصر تا ۸ شب، زرگری ها سه روز تاق در هفته و از ساعت ۲ تا ۸ شام و وکلای مدافع، بنجاره فروشی ها، سیمساری، آرایشگاه ها وسلمانی ها از ساعت ۲ تا ۸ شام می توانند فعالیت کنند.

او افزود: مندوی ها چون باغ قاضی، پل باغ عمومی، بازار لیسه مریم، سرای شمالی و سایر عمده فروشی ها طور منظم از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ ظهر با رعایت رهنمودهای صحی وزارت صحت عامه می توانند فعالیت داشته باشند.

والی کابل در مورد فعالیت وسایط گفت که بر اساس تدابیر پیشنهادی آمبولانس ها، اطفایه‌ها، وسایط دولتی، وسایط داکتران و کارکنان صحی، دیپلومات ها، مقامات بلند رتبه دولتی، وکلای پارلمان، کارمندان شبکه های مخابراتی، شبکه های تلویزیونی و خبرنگاران می توانند در صورت نیاز با رعایت رهنمود های وزارت صحت عامه تردد نمایند.
او تاکید کرد که سیر و گشت بس‌ها و وسایطی که بیش از ۳ مسافر انتقال می دهند ممنوع است.

حیدری گفت: وسایط تناژ بلند از ساعت ۹ شام تا ۵ صبح با رعایت رهنمودهای وزارت صحت عامه می توانند تردد کنند.

او افزود: وسایط تیز رفتار کوچک که نمبر آخر پلیت آنها جفت باشد روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه و وسایطی که نمبر آخر پلیت آنها طاق است در روزهای یکشنبه، سه شنبه، پنجشنبه و جمعه می توانند تردد نمایند.

والی کابل تاکید کرد در تهیه تدابیر پیشنهادی در جریان مبارزه با ویروس کرونا، تعهد نمایندگان اصناف وجود دارد ودر صورت بی توجهی به این تدابیر و عدم رعایت شرایط آن، قیود سخت تر خواهد شد.

او از باشندگان کابل تقاضا کرد که برای جلوگیری وکاهش شیوع ویروس کرونا، در روز های عید در خانه بمانند زیرا از ساعت ۵ صبح تا شام، تمام مسیر های شهر کابل به روی وسایط مسدود می گردد و پولیس از تردد غیر ضروری جدا جلوگیری می نماید.

سید علی شاه میرانپور
فرحت نیوز/کابل