E3534C39-D36F-4793-BA94-EA620E07EA42

یکصد وهفتاد واگون مواد ارتزاقی از بندر حیرتان وارد افغانستان شد

به گزارش آژانس‌خبری فرحت،منابع در گمرک حیرتان در مزارشریف میگوید،شایعات و اطلاعات نادرست که در صفحات اجتماعی دست بدست میشود،می‌تواند به اندازه خود ویروس کرونا خطرناک باشد

عبدالدیان فایز رییس عمومی گمرک بندر حیرتان در ولایت بلخ در شمال افغانستان میگوید،خبرهای که مبنی بر بسته شدن بنادر تجارتی منتشر‌گردیده واقعیت ندارد و هیچ بندری مسدود نیست.

آقای فایز با انتشار یک نوار،صوتی میگوید:تنها امروز دوشنبه (۲۶حوت) ۱۷۰ واگون مواد خوراکی و ارتزاقی از بندر تجارتی حیرتان وارد افغانستان گردیده است.

این درحالیست که قیمت مواد خوراکی وارتزاقی در شهر‌کابل وبعضی از‌ولایت ها از ۳۰ الی ۴۰ فیصد افزایش پیدا کرده و با واکنش شهروندان روبرو‌گردیده است.

حقوق دانان بلند بردن قیمت مواد ارتزاقی را ازسوی تجاران وفروشنده گان احتکار دانسته آنرا خلاف دین وقوانین نافذه کشور میدانند.

توریالی سروری یکی از‌حقوق دانان در شهر‌کابل در گفتگو با فرحت نیوز میگوید:کودجزا در مورداشخاص ‌و افرادیکه احتکار میکند،ماده 800 کود جزاچنین صراحت دارد،(شخصی که به مقصد سودجویی بیشتر یا فروش نرخ بلندتر از قیمت رقابتی مواد اولیه، ارتزاقی و مصرفی مورد نیاز عامه را پنهان کند یا از عرضه مواد مذکور امتناع ورزد یا مانع عرضه آن توسط سایر اشخاص گردد مشروط براینکه مواد احتکار شده منجر به کمبود مواد اولیه و افزایش قیمت ها در بازار شود، مرتکب جرم احتکار شناخته شده، مطابق احکام این فصل، مجازات می‌گردد.)

آقای سروری علاوه میکند،ماده 802 کود جزا (شخصی که مرتکب جرم احتکار گردد،چنین صراحت دارد علاوه بر مصادره مواد احتکار شده به حبس قصیر نیز محکوم می‌گردد.

سعدیه صدیقی
فرحت نیوز/کابل