کمک ۷۶ میلیون دالری اتحادیه اروپا و بانک انکشافی آسیا به افغانستان

saasds
مسوولان بانک انکشاف آسیایی، اتحادیه اروپا و وزارت مالیه کشور امروز مشترکا اعلام کردند که اتحادیه اروپا بانک انکشاف آسیایی مبلغ ۷۶ میلیون دالر را به افغانستان کمک می کند.
گفته می شود که این کمک برای بهبود و ازدیاد تنوع محصولات و مصئونیت غذایی از طریق بهتر سازی سیستم زراعت آبی در حوزه آبی پنج آمو به مصرف می رسد.
اکلیل حکیمی وزیر مالیه کشور امروز (چهار شنبه) در نشست خبری که به همین منظور دایر شده بود گفت: این پروژه یکی از اولویت های حکومت افغانستان می باشد که با همکاری وزارت زراعت، آبیاری و مالداری و انرژی و آب به مصرف می رسد.
آقای حکیمی همزمان افزود که ولایت های بدخشان، بغلان، قندوز، تخار و بامیان از جمله ولایت های است که پروژه های یاد شده در آن تطبیق می شود.
قرارداد این کمک امروز میان اکلیل حکیمی وزیر مالیه و تام پائیلا رییس بانک آسیایی در افغانستان به امضا رسید.
تام پانیلا رییس بانک آسیایی در افغانستان در نشست خبری امروز نیز گفت که در نتیجه این پروژه، درآمد حدود ۵۵ هزار فامیل زراعت پیشه از طریق بالارفتن توانایی های زمین و تنوع حاصلات، افزایش خواهد یافت.
گونزالو سیرانو معاون همکاری های اتحادیه اروپا در افغانستان اما می گوید که این کمک و همکاری تعهدات طویل المدت جامعه اروپا را به دلیل مدیریت آب در مناطق حوضه پنج آمو استحکام می بخشد.
برگزار کنندگان نشست خبری امروز گفتند که مبلغ ۲۶ میلیون دالر این کمک از منابع بانک انکشاف آسیایی و ۵۰ میلیون دالر از طرف اتحادیه اروپا تمویل شده که توسط بانک انکشاف آسیایی مدیریت می شود.
فراهم آوری زمینه کاری برای باشندگان محل
مسوولان بانک جهانی در نشست خبری امروز همچنان گفتند که با تطبیق این پروژه ها زمینه کار برای باشندگان محل فراهم می شود.
تام پانیلا رییس بانک آسیایی در افغانستان می گوید که این پروژه زمینه ی کار را برای حدود ۹ هزار تن از باشنده گان محل فراهم می کند.
آقای پانیلا همزمان افزود که پروژه ها در جریان بیست سال در افغانستان تطبیق می شود که در این مدت زمینه کار را برای شهروندان کشور فراهم می کند.
در همین حال گونزالو سیرانو معاون همکاری های اتحادیه اروپا در افغانستان می گوید اتحادیه اروپا مصمم است تا شهروندان افغانستان را در بخش های مختلف از جمله فراهم کردن کار، کمک کند.
گفته می شود که این پروژه ها شامل بازسازی و افزایش توانایی زیر بناهای آبیاری که شامل کانال های عمومی، مدیریت آبریزه ها به منظور جلوگیری از تخریب زیر بناهای آبیاری از سیلاب ها می باشد، تطبیق شود.
زراعت بخش عمده رشد اقتصادی در افغانستان
اکلیل حکیمی وزیر مالیه کشور می گوید که زراعت یک بخش عمده برای رشد اقتصاد افغانستان به شمار می رود و سکتور زراعت منبع اصلی معیشت می باشد.
او می گویید که بیش از ۵۰ درصد از اشتغال و ۲۴ درصد تولید ناخالص داخلی افغانستان را در جریان سالهای ۲۰۱۰- ۲۰۱۵ تشکل داده بود.
وزیر مالیه کشور همچنان می گوید که به دلیل نبود زیربناهای کافی آبیاری و عدم مدیریت درست آب، زراعت در افغانستان با مشکلات زیادی روبرو شد و تولیدات زراعتی کاهش یافت.

نقد و بررسی ها

  • 6
  • 3
  • 4
  • 3
  • 3.2

    Score