BE082555-4C51-4067-AE13-1E8C4EB8C81D

توافقنامه صلح بین امریکا و طالبان امضا شد

بر اساس موافقتنامه صلح که امروز شنبه (۱۰ حوت) میان آمریکا و طالبان به امضا رسیده است، نیروهای نظامی آمریکا و ناتو (پیمان آتلانیتک شمالی) تا ۱۴ ماه دیگر خاک افغانستان را ترک خواهند کرد.

طبق این موافقتنامه که در دوهه پایتخت قطر به امضا رسیده است، آمریکا ابتدا و در ظرف ۱۳۵ روز تعداد سربازانش را در افغانستان به ۸۶۰۰ نفر کاهش خواهد داد.

دولت‌های آمریکا و افغانستان در یک بیانیه مشترک گفتند: «منوط بر این که طالبان به تعهداتشان در چارچوب این موافقتنامه عمل کنند، نیروهای ائتلاف ظرف ۱۴ ماه پس از امضای موافقتنامه مشترک صلح با طالبان باقیمانده نیروهای خود را از أفغانستان خارج خواهند کرد.»

یِنس اشتولتنبرگ، دبیرکل ناتو، گفت که آن نهاد «از این موافقتنامه صلح» حمایت می‌کند و آماده است تا نیروهای خود را در افغانستان کاهش دهد.

توافق صلح میان طالبان و آمریکا به یک جنگ ۱۸ ساله حمایت قاطع در افغانستان پایان می‌دهد.

جورج بوش رییس جمهور پیشین آمریکا بود که در واکنش به حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، دستور حمله به أفغانستان را صادر کرد.

مایک پمپئو روز شنبه از واشنگتن وارد قطر شد تا در مراسم امضای این موافقتنامه تاریخی توسط ذلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده، و ملا عبدالغنی برادر، رئیس دفتر سیاسی طالبان، شرکت کند.

در این میان، مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، به کابل عزیمت کرده است تا به گفته مسئولان و کارشناسان، به دولت افغانستان اطمینان خاطر بدهد که ایالات متحده به تعهداتش پایبند خواهد بود.

حامد کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان بعد از امضای این توافقنامه گفته است:امضای توافقنامه صلح میان طالبان و ایالات متحده امریکا گام بزرگی است برای پایان دادن به جنگ و استقرار صلح در این کشور.

واز یک سو راه را به سوی صلح پایدار بگشاید و از سوی دیگر موجب شود تا روند صلح و کلیه تلاش های صلح جویانه توسط خود افغان ها رهبری و اجرایی شوند.