31103BA3-DD22-4202-84FE-070803E855BD

خروج قشون سرخ بهانه ی برای بقای بودن امریکا در افغانستان

امروز شنبه (۲۶دلو) مصادف است با(۱۵ فبروری) روز خروج قشون سرخ از افغانستان و پیروزی خودخوانده مجاهدین بر ضد نیروهای شوروی سابق در افغانستان.

آخرین قطعات نیروهای اتحاد جماهیر شوروی بعد از حدود یک دهه جنگ با افغان‌ها به تاریخ (۱۵ فبروری ۱۹۸۹)افغانستان را ترک کردند.

با خروج این نیروها، جنگ و مصیبت پایان نیافت بلکه رنگ دیگری به خود گرفت.

سی سال پیش نیروهای اتحاد جماهیر شوروی در جنگ علیه گروه های مجاهدین افغان زیر حمایت ایالات متحده امریکا و برخی کشورهای دیگر شکست خوردند و مجبور شدند افغانستان را ترک کنند.

حالا روسیه دست به کار شده است تا جنگ افغانستان از طریق مذاکرات سیاسی پایان یابد و نیروهای امریکایی از افغانستان خارج شوند.

روسیه در دو سال اخیر دو نشست صلح را میزبانی کرده و طالبان را با افغان‌ها دور یک میز جمع کرده است. علاوه بر این، روسیه خواهان خروج نیروهای بین المللی از افغانستان نیز شده است.

با خروج نیروی های شوروی از افغانستان مردم این کشور فکر می‌کردند که جنگ پایان یافته است و راه برای تشکیل حکومت،انکشاف و بازسازی فراهم میشود.

پس از خروج نیروهای شوروی، گروه‌های مجاهدین وارد کابل شدند و امید می‌رفت این گروه‌ها موفق به تشکیل حکومت همه شمول شوند ولی گروه‌های جهادی بجای تشکیل حکومت، جنگ داخلی را آغاز کردند که در نتیجه هزاران نفر کشته،زخمی و مجبور به فرار شدند.

جنگ‌برسر قدرت در کابل سه سال دوام کرد و بخش‌های زیادی از شهر کابل ویران شد.

همین لشکرکشی های درونی مجاهدین بر سر قدرت تاکنون که بیش از سه دهه از آن میگذرد مردم این کشور غرامت می پردازند.

احسان الله صدیقی
فرحت نیوز/کابل