D0C15793-2AF9-4D8F-A3EF-8148FEA18077

امروز جوانان به محبوب زنده گی شان هدیه میدهد

امروز جمعه ۱۴ فبروری که برابر است با ۲۵ دلو ۱۳۹۸ بنام «ولنتاین» یا «روز عاشقان» شناخته می‌شود و در بیشتر کشور‌های جهان، این روز تجلیل می‌شود.افغانستان نیز پس از سقوط رژیم طالبان،از جمله کشورهای تجلیل کننده این روز به شمار می‌رود.

روز عاشقان (ولنتاین)، در شماری از ولایت رو به انکشاف افغانستان و به ویژه در کابل، با مراسمی خاص تجلیل می‌شود و جوانان دل باخته، این روز را بهانه گرفته و به عزیزترین شریک زندگی یا همراه عاطفی‌‌شان، گل هدیه می‌دهند.

جنگ، ویرانی، انتحار، انفجار و وضعیت بد اقتصادی در این کشور، نتوانسته است این خوشی‌ها را از شهروندان آن بگیرد.

آن‌ها با تحمل تمام این مشکلات، هنوز هم امید به فردا را از دست نداده‌اند و با استقبال از جشن‌ها و رسم‌های شاد،از جمله با تجلیل از این روز، به هر بهایی می‌کوشند تا دریچه‌ای به خوشی را به روی زندگی‌شان باز کنند.

برخی بر این باورند که «روز ولنتیاین» زمینه و سابقه‌ای مذهبی در مسیحیت دارد، و برخی نیز آن را مانند بسیاری از دیگر مناسبت‌های مسیحی، برگرفته از رسم‌ها و آیین‌های کهن‌ترِ میترایی به‌شمار می‌آورند.

با این حال، روایتی نیز در میان برخی از مردم شایع است که بر مبنای آن، گویا شخصی به نام ولنتاین نخستین کسی بود که برای اولین بار «نامه‌ ولنتاین» را نوشت و هنگامی که در زندان بود، عاشق دختر زندان‌بان خود شد و به عشق خود نرسید.

گویا او به هر دلیل و اتهامی که زندانی بود، در ۱۴ فبروری به دار آویخته شد و پس از آن، این روز به نام او ثبت شد.

ریشه و زمینه این مناسبت هر چه باشد، مدت‌هاست که همه ساله این روز در بیشتر از کشورهای جهان به شکل گسترده‌ای تجلیل می‌شود، و در سال‌های اخیر، جوانان افغانستان نیز با آن آشنا شده‌اند و می‌کوشند تا با هدیه‌ای به محبوب خود، آن را جشن بگیرند.

سعدیه صدیقی
فرحت نیوز/کابل