CDDA24F8-ED8A-4558-A120-1A06733ECC1B

کمیسیون های انتخاباتی،جلسه نمونه ی درصدی محلات را برگزار کرد

جلسه مشترک کمیسیون های انتخاباتی در مورد مکانیزم و سیستم نمونه گیری درصدی محلات، در دفتر مرکزی کمیسیون مستقل انتخابات با حضور داشت اعضای رهبری و تیم تخنیکی کمیسیون های انتخاباتی برگزار شد.

به گزارش مرکزی آژانس خبری فرحت:حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات در مورد اهداف این نشست و برنامه های کمیسیون برای چگونگی روند تطبیق فیصله های کمیسیون شکایات انتخاباتی؛ گفت در ادامه دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات در مورد سیستم نمونه گیری درصدی محلات به حاضرین معلومات ارائه کرد و تیم تخنیکی کمیسیون شکایات ملاحظات خویش را در مورد این سیستم به اعضای جلسه توضیح داد.

مولوی دین محمد عظیمی معاون کمیسیون شکایات انتخاباتی در مورد نحوه ی نمونه گیری و تطبیق فیصله های کمیسیون شکایات انتخاباتی گفت:تمام بحث برای این است تا سیستم کاری طوری تنظیم شود که مطابق قانون و طرزالعمل های انتخاباتی عیار و عدالت انتخاباتی تطبیق گردد.

کمیته های تخنیکی هر دو کمیسیون وظیفه وظیفه گرفتند تا این سیستم مورد بررسی مجدد قرار گیرد که پس از بررسی ها کمیته های تخنیکی محلات مورد تفتش در حضور کمیشنران هر دو کمیسیون بوسیله سیستم ایجاد شده، مشخص گردید.

مطابق تصمیم کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی، ده درصد آرای (137630رأی) که شامل 309 محل می‌شود، به تفتش ویژه میرود، در صورتیکه این آراء 65 درصد معیارهای تعیین شده را تکمیل کرده باشند، تمام آنها معتبر است. اگر 35 در صد آن، معیارات را تکمیل نکرد، تمام محلات تفتیش شده؛ در این صورت به هر میزان محلاتی که معیارها را تکمیل کرده باشند، معتبر و بقیه باطل می‌باشد.

همچنان از مجموع 102012 ( آرای خارج از زمان ) 15 درصد آن (1085) محل به تفتیش ویژه می رود، در صورتیکه 65 درصد معیارات را تکمیل کرده باشند، تمام آراء معتبر است.

اگر 35 درصد آن معیارات را تکمیل نکرد، تمام این آراء باطل خواهند بود.

در مورد شکایات استثنایی مربوط به آرای غیر بایومتریک که شامل 2423 محل می گردد: در مورد 298 محل آن چنین فیصله به عمل آمده که به بازشماری مجدد برود؛ در صورتی که معیارهای لازم بازشماری، بر اساس طرزالعملهای هردو کمیسیون انتخاباتی را تکمیل کرده باشند، اعتبار داده می‌شود و آرایی که معیارهای لازم فوق را نداشته باشند، باطل می گردد.

در مورد تفاوت آراء میان ریزلشیت کاغذی و معلومات بایومتریک بیشتر از 6 رای، در صورتیکه اعتراض نسبت به آن ثبت گردیده و قبلاً بازشماری از طرف کمیسیون شکایات نسبت به تفاوت بالاتر از 6 رای در محل صورت نگرفته باشد، به تفتیش و بازشماری تمامی محلات با درنظرداشت طرزالعمل های کمیسیونهای انتخاباتی تصمیم اتخاذ شده است.

کمیسیون شکایات انتخاباتی قضایای تفاوت بین 1 تا 5 رای در محلات رای دهی را دارای اعتبار دانست.

همچنان تفتیش آرای مشخص شده مطابق طرزالعمل های هر دو کمیسیون انتخاباتی صورت می گیرد.

سعدیه صدیقی
فرحت نیوز/کابل