A2447608-792F-4EC3-BF3B-B9E0AB8259F8

سردی هوا قیمت گازمایع را دوچند کرده است

بلند رفتن بهای گاز مایع ودیگر مواد سوختی در شهر کابل ودیگر ولایات این کشور بلندی بی سابقه ی را در این روزها بخود گرفته ومردم را نگران کرده است.

یک کیلوگرام گاز مایع در کابل از ۵۰ افغانی به ۱۰۰ افغانی در دوکاکین ‌وفروشگاه های این شهر رسیده که بهای کم نظیری را در قیمت گاز مایع نشان میدهد.

وزارت تجارت افغانستان با بلند رفتن بهای گاز مایع،با ایجاد چند نماینده گی کوچک در نواحی مختلف کابل قیمت فی کیلوگرام گاز مایع را ۵۰افغانی تعین کرده است.

سباون یکی ازاین شهروندان کابل که در صف طولانی در نماینده گی گاز مایع در مکروریان چهارم ایستاده است به فرحت میگوید:حوالی ساعت ۶:۰۰صبح آمدیم حالا که نزدیک ۳:۰۰عصر است هنوزهم منتظر نوبت هستیم.

این جوان که از هواشناسی به مکروریان آمده می افزاید،اگر مجبور نباشیم هیچ گاهی در چنین ازدهام آنهم در صف طولانی ایستاد نمیشم.

او علاوه میکند که نماینده گی های گاز مایع اندک بوده وبه شهروندان بسنده نیست.

بگفته این جوان اگر اول صبح بیاید مجبور تا ساعت دو الی سه عصر در انتظار نوبت بنشینید.

درهمین حال شهروندان ولایت لوگر با ابراز نگرانی از بالا رفتن بهای بی سابقه‌ ی مواد سوخت بخصوص گاز مایع دراین شهر می گویند، بهای گاز مایع درحدود ۴۰ درصد افزایش یافته و حکومت در قسمت کنترول آن عاجز است.

باشنده گان لوگر می گویند، که چند روز قبل یک کیلو گاز مایع ۴۵ الی ۵۰ افغانی بود. اما از آغاز برف باری ها و افزایش سردی هوا از ۷۵ الی ۹۰ افغانی افزایش یافته .

روکی یکی از باشنده گان این ولایت در صحبت با بخش محلی فرحت، می گوید:که فقر، تنگدستی ، بیکاری ، مشکلات سیاسی، اجتماعی واقتصادی زیاد مردم را در گیر خود ساخته و حتی ۱۰۰ افغانی هم در روز در آمد ندارند ولی مجبور اند تا ۹۰ افغانی یک کیلو گاز مایع را خریداری کنند.

این وضعیت پس از برف باری های اخیر وشدت سردی هوا بهای مواد سوخت بالای روان مردم تاثیر منفی گذاشته و در این قسمت سخت نگران اند.

ولی برخی از فروشنده گان گاز علت بلند رفتن قیمت گاز مایع را مسدود بودن راه ها و اخاذی پولیس در شاهراه عنوان میکنند ومی افزایند ما مجبور ، که گاز را به قیمت بالا به فروش برسانیم.

حبیب نور یک تن از گاز فروشان می گوید سابق یک کیلو گاز را ۴۵ افغانی به فروش می رساندیم اما حالا یک کیلو گاز را به ۷۵ افغانی بفروش می رسانیم.

دراین حال مسؤلان شهرداری در لوگر ضمن تایید افزایش قیمت گاز مایع می گویند ، که ریاست شهرداری شهرپل علم در بخش نظارت از قیمت مواد سوخت ،کنترول جدی دارد ودر زمینه نیز کار کردند.

انجنیرنصیر احمد للیزی شهردار این ولایت به فرحت گفت، که در زمینه ریاست شهرداری پل علم همه وقت کنترول ونظارت داشته ولی بازار خرید وفروش به نام بازار آزاد بوده تاجران براساس بازار ها اموال شان را به فروش می رسانند.

دراین حال قیمت فی کیلو گاز مایع در کابل وبزرگ شهرهای دیگر در حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد افزایش یافته.

زبیرعباسی
فرحت نیوز/لوگر