5D3DA370-61A2-4DB6-B1B5-2A14CF84E274

آمریکا کمک ۱۰۰ میلیون دالری به افغانستان را لغو کرد

وزارت خارجه ایالات متحده امریکا اعلام کرده است که اینکشور کمک یکصد میلیون دالری به پروژه های بزرگ انرژی در افغانستان را بخاطر فساداداری دوباره پس میگیرد.

خبرنامه ی که ازسوی وزارت خارجه امریکا پنجشنبه (۲۸ سنبله) منتشر شده آمده است،کمک یکصد میلیون دالری امریکا برای پروژه های برق رسانی افغانستان اختصاص داده بود بخاطر فساد اداری مشخص و ضعف مدیریت اقتصادی دولت افغانستان، دوباره به بودجه این کشور بر می گیرداند.

این کشور از لغو حدود ۶۰ میلیون دالر دیگر نیز سخن گفته است.

در این خبرنامه آمده است که امریکا هنوز هم متعهد به تکمیل پروژه های انرژی است که شامل سب استیشن و برخی زیرساخت های انرژیکی در چند شهر بزرگ افغانستان می باشد.

در ادامه خبرنامه آمده است:نبود شفافیت از سوی اداره تدارکات ملی که تصمیم های تدارکاتی را متاثر می کند، نیز یک از نگرانی های بزرگ است. ما تصمیم کمک ۶۰ میلیون دالری را بخاطر ضعف حکومت در رسیدن به معیارهای شفافیت و حسابدهی در بخش مدیریت مالی عامه، نیز لغو می کنیم.

مقام های این کشور در ادامه خبرنامه نگاشته اند که به این نتیجه رسیده اند که کمیته نظارت و ارزیابی افغانستان، توانایی همکاری با تلاش های جامعه جهانی برای ساختن یک آینده بهتر برای مردم افغانستان را ندارد. در ادامه خبرنامه آمده است: «ما کمک های ما به این نهاد را در اخیر همین سال متوقف می کنیم.
بربنیاد این خبرنامه وزارت خارجه امریکا تاکید کرده است که واشنگتن از دولت افغانستان انتظار دارد که کمک های اش به افغانستان به سود تمام شهروندان افغان به مصرف برسد و اعتبار آنان را کسب کند و هم یک تعهد واضیح بخاطر مبارزه با فساد کند. این خبرنامه تاکید کرده است که رهبران افغان که به این تعهدات پابند نشوند، مورد بازپرس قرار خواهند قرار گرفت.