0D3B5057-6F06-43ED-8E22-19D2119F1E1F

ترامپ توافق نامه صلح با طالبان را لغو کرد

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا گفتگوهای صلح بین اینکشور ونماینده گان طالبان را در حالی لغو کرده است که این گفتگوها دوره دهم (تازه ی)را قرار بود آغاز کنند.

آقای ترمپ روز گذشته (۱۶ سنبله) در صفحه تویترش نوشته که این گفتگوها بخاطر حمله اخیر در کابل که مسولیت آنرا گروه طالبان به عهده گرفتند لغو کرده است.

قرار بود روز گذشته رئیس جمهور غنی و نماینده گان طالبان به امریکا بروند و امروز یکشنبه(۱۷سنبله)در کمپ دیوید با رئیس جمهور ترمپ ملاقات کنند که آقای غنی سفرش را به آنکشور به علت نامعلوم به تعویق انداخته ولی رئیس جمهور ترمپ، بدلیل حمله اخیر طالبان در کابل گفتگوها را لغو کرد.

رئیس جمهور ایالات متحده افزود:متاسفانه گروه طالبان به خاطر اعمال فشار کاذب، مسؤولیت یک حمله در کابل را بر عهده گرفتند که در آن یکی از سربازان بزرگ ما با ۱۱ تن دیگر کشته شد.

این درحالیست که روزپنجشنبه (۱۴ سنبله) یک موتر بم کارگزاری شده در نزدیک در ورودی ساحه شش درک در مربوطات حوزه نهم پولیس کابل منفجر شد که در نتیجه آن بشمول یک سرباز امریکایی ۱۱ تن کشته ۴۲ تن دیگر وزخمی شدند.

آقای ترمپ گفت که پس از این حمله، او “فوراً” ملاقات با رهبران ارشد گروه طالبان را فسخ و گفتگوهای صلح بین اینکشور و نماینده گان طالبان را لغو کرد.

رئیس جمهور ایالات متحده در ادامه تویت هایش این پرسش را نیز مطرح کرده است:چه نوع مردمانی افراد بیشمار را ظاهراً برای تقویت موقف چانه زنی شان می کشند؟

رئیس جمهور ترمپ گفت که طالبان اگر بدین باورند که با انجام حمله اخیر شان در کابل، موقف (چانه زنی) خود را بهتر خواهند کرد اشتباه میکنند، نه بلکه بدتر کردند.

دونالد ترمپ افزود که اگر طالبان نمی توانند روی برقراری آتش بس در جریان این مذاکرات “بسیار مهم” صلح توافق کنند و حتی ۱۲ فرد “بیگناه” را بکشند، پس به گفته وی، آنان قدرت مذاکره برای رسیدن به یک توافقنامه “معنی دار” را نیز ندارند.

گفتگوهای صلح بین امریکا و نماینده گان طالبان در حالی از سوی رئیس جمهور ترمپ لغو شد که زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده برای روند گفتگوهای صلح افغانستان در مصاحبه اش با یکی از رسانه های خصوصی در کابل داشت گفته بود که توافقنامه صلح با طالبان در اصول نهایی شده واما به تایید آقای ترمپ نیاز دارد.