9A560773-48F0-42F0-9CA8-D7C497BEDAFF

تاکنون معصوم ستانکزی برای طالبان موثریت داشت یا خیر؟

به گزارش آژانس خبری فرحت،معصوم ستانکزی رییس عمومی امنیت ملی افغانستان از سمت اش استعفا و رییس جمهور غنی آنرا پزیرفته است.

عصر امروز پنجشنبه (۱۴سنبله) آقای غنی در صفحه توییترش نوشته است:به عنوان یک دولت مسئول، تلفات غیرنظامیان برای ما قابل تحمل نیست متاسفانه استعفای رئیس امنیت ملی، آقای استانکزی را که در بخش‌های دیگر کارش موفق بود، پذیرفتم.”

معصوم ستانکزی درحالی استعفایش را به رییس جمهورغنی پیشنهاد میکند که نیروهای قطعه ۰۲امنیت ملی شب گذشته در مربوطات حوزه چهارم امنیتی پولیس ولایت ننگرهار چهار عضو یک خانواده شهید کردند.

یک نوار ویدیویی که ازجریان جلسه اضطرار امروز رییس جمهور غنی به آژانس خبری فرحت رسیده است،به دادستانی کل افغانستان دستور داده تا این رویداد را به گونه جدی بررسی کند.

رییس جمهور غنی حمله موتر بم صبح امروز را که در آن تعداد زیادی از شهروندان شهر کابل شهید وزخمی شدند ومسولیت آنرا گروه طالبان مسلح برعهده گرفته است نیز محکوم کرده و آن را “حمله‌ای بزدلانه بر غیرنظامیان” خوانده است.

درهمین حال عبدالعلی محمدی مشاور باز نشسته رییس جمهور غنی در صفحه فیسبوکش نوشته است:نقش و تأثير اين گزارش در بركناري آقاي معصوم ستانكزي، بسيار زياد و تعيين كننده ارزيابي ميگردد.

آقای محمدی از قول یک مدیر اوپراتیفی در ریاست ۹۰ امنیت ملی افغانستان نوشته است:”یکی از مدیران ریاست 90 امنیت ملی که مسوول ترتیب پلان های عملیاتی بالای مراکز طالبان بود، اطلاع داده است که معصوم استانکری هزینه عملیات علیه طالب و داعش را قطع کرده است.

آقای محمدی می افزاید،استانکزی به مدیر بخش هشدار داده است که در صورت سرپیچی از اوامر، با جزای نظامی رو برو خواهد شد،به دنبال اخطار، مدیر بخش حذف موقعیت شده است.

این مقام اسبق حکومت وحدت ملی اضافه میکند:منبع اطلاع دهنده می افزاید،استانکزی درماه های اخیر با شورای کویته و شورای مشورتی طالبان به طور منظم در تماس قرار داشته و مستمر به آنان زیگنال می دهد که پول از طریق … برای شما فرستاده شد ونیز انان را از راه اندازی عملیات ها اطلاع داده حتی کورکی راپورهای اوپراتیفی را به انان تشریح می‌کرد.

وی اضافه میکند،بخش های استخباراتی امریکا از تغیر جهت کاری آقای ستانکزی آگاهی داشته وبار ها این موضوع را با رییس جمهور غنی در جریان گذاشته است.