F0576168-E6E2-4E5B-9360-C0FACA280E18

بند امیر دریک هفته اخیر بیش از ۱۰۰ هزار بیننده داشته است

به گزارش آژانس خبری فرحت،مسولان محلی بامیان در شمال غرب افغانستان مدعی هستند که در یک هفته اخیر ماه اسد سال جاری بیش از ۱۰۰ هزار گردشگر از بند امیر در این ولایت دیدار کرده است.
زهیروالی بامیان امروز پنجشنبه (۲۴اسد)درجلسه ی که به منظور افزایش ظرفیت توریستی و ایجاد اماکن و مراکز تسهیلاتی و جاذبه‌های گردشگری در بند امیر دایر گردیده بود،سرمایه گذاران را برای سرمایه گزاری در این بند فراخواند.
آقای زهیرحضور و دیدن بیش از 100 هزار گردشگر در طول یک هفته‌ی اخیر، از بند امیر را بی سابقه میداند و این آمار را مستلزم برنامه ریزی بیشتر و بهتر جهت پذیرایی و مدیریت سالم اداره محلی و ادارات ذیربط عنوان کرده بر توسعه‌ی گردشگری، در بخش‌ها و سطوح مختلف، تاکید کرده است.
پارک ملی بند امیر یکی از شگیفتهای طبیعت بوده که طی تاریخ نسلهای انسانی را به خود جلب نموده محل مناسب برای زیست کشت و کار داده است. این بند با مساحت ۴۱ هزار هکتار چهار طرف آن در اوایل سال ۱۳۸۸ شمسی به عنوان نخستین پارک ملی افغانستان معرفی شد.
بند امیر در فاصله ۲۱۵ کیلومتری کابل ، ۷۵ کیلومتری غرب ولایت بامیان و ۱۷ کیلومتری شمال شرقی شهرستان «یکاولنگ» و در میان رشته‌کوه‌های هندوکش شرقی و رشته‌کوه‌های بابا در مرکز این کشور قرار دارد.
بند امیر با ارتفاعی نزدیک به ۳۰۰۰ متر از سطح بحر یکی از مرتفع‌ترین جهیل جهان، دارای ۶ بند است که منشأ آن چشمه‌ای معروف به نام «کپرک» در ۱۴ کیلومتری این بند می‌باشد.
عمق جهیل بند امیر ۶۴متر تخمین زده شده که این کار را «بوتیش فورستنر» آلمانی انجام داده است.
بندهای کوچک بند امیر؛ «بند غلامان»، بند ذوالفقار»، «بندپنیر»، «بند قنبر»، «بند پودینه» و «بند هیبت» نام دارند که توسط دیوارهای سنگی شیب‌دار «تراورتن» احاطه گردیده است.
بزرگترین بند ، بند امیر با ۴۹۰ هکتاربنام بند ذولفقار یاد می گردد و کوچکترین بند ، بند غلامان است که ۸۰۰ متر طول دارد.