3C61FCB0-0CCE-43B6-9C6E-7222C2622D61

یک مرد 50 ساله با یک دختر 13 ساله به طوری اجباری در ولایت سمنگان به عقد نکاح در آمد

ازدواج های اجباری وخشونت های خانواده گی در مقابل پول به دختران زیر سن درد بی درمان در این‌ولا بوده است.

ریحانه ۱۳ سال عمر دارد، خانواده وی او را در بدل پول گزاف با مرد ۵۰ ساله به زور نکاح نموده است.
ریحانه در شمال افغانستان در ولایت سمنگان ولسوالی حضرت سلطان قریه کوکجر زنده گی میکند.‌

باشنده‌گان قریه کوکجر حکایت های از روز نکاح و زنده گی ریحانه دارند:

یک‌تن از همسایه‌گان ریحانه به آژانس خبری فرحت می‌گوید که در وقت عقد نکاح ریحانه با صدای بلند میگفت که من این نکاح را قبول ندارم، اما وی‌ را چند تن از اعضای خانوده محکم گرفته  تا نکاح تکمیل گردد، ریحانه ۱۳ ساله فعلآ در خانه شوهر خود زیر شکنجه ( لت کوب ) این فامیل بسر می‌برد.‌

محمد هاشم “مدقق” ولسوال حضرت سلطان به آژانس خبری فرحت می‌گوید که اداره این  ولسوالی  مصمم است تا در صورت که شکایت علیه خشونت های خانواده گی‌ و ازدواج های زیر سن مواصلت کند مطابق به قوانین نافذه کشور مورد پیگرد قرار می‌گیرند.

مدقق می‌افزاید که در قریه‌جات دور دست این ولسوالی مردم از قوانین آگاهی ندارد و تائید می‌نماید که در ولسوالی حضرت سلطان ازدواج اجباری وجود دارد.

مدقق گفت این قضیه خشونت خانواده گی و ازدواج اجباری زیر سن که سوی دو خانواده صورت گرفته است، اداره ولسوالی حضرت سلطان جدی تعقیب می‌نماید و در حال حاضر عاملین قضیه ی مذکور تحت تعقیب نهاد های کشفی این ولسوالی قرار دارد.

در همین عتیق الله ظریفی رئیس شبکه دادخواهی و نظارتی جامعه مدنی سمنگان به آژانس خبری فرحت میگوید سطح خشونت ها علیه بانوان در ولایت سمنگان بلند بوده که ضعف نهاد های دولتی و غیر دولتی که برای بانوان در این ولایت فعالیت دارند را نشان میدهد و از سوی هم آگاهی ضعیف مردم از حق و حقوق زنان سبب شده تا آمار خشونت ها علیه زنان را در این ولایت رقم بلند داشته باشد.

اقای ظریفی همچنان از نهاد های مسوول خصوصاً اداره ولسوالی حضرت سلطان میخواهد که  بدون شکایت یک مرتبه به خانه ریحانه که متضرر است بروند و از نزدیک این موضوع را بررسی کنند تا حق ریحانه نظر به سن که دارد حق وی تلف نشود .

چون عقد نکاح ریحانه 13 ساله با مرد 50 ساله ان هم بدون رضایت اوو خلاف قانون است و هر آن عملی که خلاف قانون باشد جرم شمرده میشود و مجرمین باید توسط نهاد های عدلی و قضایی کشور مجازات شود.

خواستیم که مصاحبه اعضای خانواده ریحانه را داشته باشم اما موفق نشدیم.