1

دعوی دو نهاد حکومتی بالای یک زمین شخصی در سمنگان

به گزارش آژانس خبری فرحت،زمین مکتب صوفی قعله شهر ایبک مربوط ریاست ارشاد حج و اوقاف می‌شود، چندین سال قبل یک قطعه زمین وقفی موازی ۳ جریب و۵ بسوه توسط مرحوم ملا حضرت قل ولد احمد بای بخاطر قبرستان وقف گردیده است. عبدالمتین سروری رئیس ریاست معارف ولایت سمنگان به آژانس خبری فرحت می‌گوید که تعمیر مکتب متذکره توسط موسسه برک عمار گردیده وتعلق به ریاست معارف ندارد. در سال ۱۳۹۴ یک تن از باشنده گان

2

طی درخواستی از ریاست معارف خواسته بود که موسسه برک ( کمیته مالی، کمیته فرهنگی BRAC ) برای اهالی منطقه وعده نموده است که برای قریه صوفی قعله و بای قشلاق ساختمان مکتب را ایجاد می‌نماید، بنآ زمین را ریاست معارف ثبت سجل نماید. در سال ۱۳۹۳ رئیس اسبق ریاست معارف مولوی عبدالعزیز عزیزی درخواست باشنده گان را به املاک این ریاست راجع ساخته تا زمین ثبت و سجل گردد. درهمین حال مدیریت املاک بخاطر نبود مدارک قانونی زمین درخواستی باشنده گان را رد می‌کند. باشنده گان محل به موسسه برک مراجعه کرده که سرانجام تعمیر مکتب در سال ۱۳۹۴ از سوی موسسه اعمار می‌گردد. سروری تاکید می ورزد که در قسمت طرح وپلان این مکتب هماهنگی با ریاست معارف ولایت سمنگان صورت نگرفته است و مطابق به فیصله کمیته که در سال ۱۳۹۴ از سوی ریاست عدلیه بخاطر بررسی شکایت ریاست مبنی بر غصب ملکیت حج و اوقاف ایجاد گردیده بود. تثبیت شد که زمین متذکره مربوط به ریاست حج اوقاف می‌باشد و همچنان حافظت و نگهداری آن تعمیر نیز مربوط این ریاست می‌باشد. آقای سروی می‌افزاید در تعمیر متذکره یک‌تن به حیث موذن مسجد بخاطر حفاظت و نگهداری تعمیر موظف شده است.

3

محمد هاشم سروری معاون شورای ولایتی سمنگان به فرحت می‌گوید که اکثر مکاتب دهاتی دفترbark که مواظبت نشده طویله خانه مواشی مردم محل گردیده است. معاون شورای ولایتی سمنگان می افزاید تنها این مکتب نیست اکثر مکاتب دهاتی که از طرف دفتر برک ساخته شده است مواظبت صورت نگرفته ازبین رفته است و یا طویله خانه مواشی مردم محل گردیده است.