457E3392-6CBC-4CB4-93F6-997929C1A792

غصب ساختمان یک مکتب از سوی زورمندان در سمنگان

اسماعیل سادات | آژانس‌خبری فرحت | ۶حمل ۱۳۹۸

شماری از باشندگان دو روستا در ولایت سمنگان درشمال افغانستان؛ مدعی اند که زورمندان محلی، با غصب ساختمان یک مکتب دراین ولایت، آنرا به ملای یک مسجد تحویل داده اند.

باشندگان روستاهای بای‌قشلاق و صوفی‌قلعه‌مرکز ولایت سمنگان می‌گویند این مکتب سه‌سال پیش از سوی موسسه “کمیته کمک به بازسازی بنگلادیش” BRAC
ساخته شد و هم اکنون به عنوان خانه شخصی ملاامام مسجد این روستا؛ از آن استفاده میشود.

باشنده گان روستای بای‌قشلاق در مرکز سمنگان به آژانس‌خبری فرحت میگویدزورمندان محلی از سه‌سال بدین‌سو مانع فعال شدن این مکتب شده اند.

ریاست معارف سمنگان هرچند چگونگی غصب این مکتب را جزئیات نمی‌دهد اما از تلاش‌ها برای فعال ساختن دوباره آن خبر می‌دهد.

عبدالمتین سروری رئیس معارف سمنگان می‌گوید که در جریان دو روز آینده جزئیات این موضوع را با رسانه‌ها شریک خواهند ساخت.

محمد هاشم سروری معاون شورای ولایتی سمنگان می‌گوید اکثر مکاتب دهاتی دفتر BARC که مواظبت نشده طویله خانه مواشی مردم محل گردیده است.

آقای سروری درهمچو موارد مقصر اصلی موسسات میداند ومی افزاید که بدون مشوره ادارات همکار دولتی درین بخش ریاست معارف به خاطر منفعت های شخصی اقدام به ساخت ساز پروژه میکنند.

معاون شورای ولایتی همچنان اضافه میکند که مردم و نهاد های انتخابی را که به نمایندگی از مردم هستند در جریان قرار نمیدهند که نمایندگان با مردم صحبت کنند و مردم را در حمایت از پروژه ها تشویق نمایند.

پروژه ها در جای تطبیق گردد که مردم حمایت را داشته باشد
تنها این مکتب نیست اکثر مکاتب دهاتی که از طرف دفتر برک ساخته شده و ریاست معارف مواظبت نکرده ازبین رفته است و یا طویله خانه مواشی مردم محل گردیده است
آقای سروری تاکید می‌نماید ریاست معارف تعمیر را که از موسسات تسلیم میشوند درست مواظبت نمایند.‌

دراین میان، فعالان مدنی سمنگان مقام‌های محلی این ولایت را به بی‌توجهی متهم می‌کند.

عتیق الله ظریفی عضو جامعه مدنی سمنگان می‌گوید غصب ساختمان یک مکتب ازسوی زورمندان‌محلی یک چالش “بزرگ” اجتماعی است.

این عضو جامعه مدنی می‌افزاید: ” این یک چالش بزرگ برای معارف؛ تعمیر های که از سوی موسسات ساخته می‌شود باید با نام ملیکت معارف ثبت گردد تا از تعرض مصئون بماند”
هم اکنون در ولایت سمنگان (رقم مکاتب ولایت سمنگان) موجود است که (شمار مکاتب بدون ساختمان) باب آن فاقد ساختمان‌های معیاری است و شاگردان در فضای باز مشغول آموزش وپرورش اند.