EEBBC4A2-6D1F-47CA-86EE-82F22A6FF9E1

از ششم‌ جدی تا هفتم اکتبر

سی و نه سال قبل از امروز، ششم جدی ۱۳۵۸ ورود ارتش سرخ به افغانستان، فرصت بود برای سازمان های استخباراتی منطقه و جهان که در صدد جلوگیری برنامه های بلند پروازانه اتحاد جماهیر شوری در جهان بودند.
سازمان های استخباراتی منطقه و جهان که قبل از ورود روسها به افغانستان با حضور شان در اسلام آباد عملا از مجاهدین حمایت مالی و تجهیزاتی مینمودند، با ورود ارتش سرخ، جنگ تبلغاتی گسترده ئی را راه اندازی نمودند تا احساسات عمومی در جامعه عقب مانده افغانستان را علیه نیروهای که بر خلاف باور ها و اعتقادات جامعه در صدد تحکیم نظام کمونیستی بودند؛ بر انگیزند.
تمرکز بازی های استخباراتی در محور افغانستان، چانس طلایی برای سازمان استخبارات نظامی پاکستان بود تا با حمایت از اسلامگرایان مشکلات سرحدی خویش را با افغانستان یکسره نموده و به عمق استراتیژی ترسیم شده در دوکتورین نظامی اش؛ در افغانستان دست یابند.
با ورود اتش سرخ، موج عظیم‌ مهاجرت به پاکستان و ایران آغاز شد و رقبا جماهیر شوری به منظور حمایت از اسلامگرایان که علیه حاکمیت کمونیستی میجنگیدند میلیون ها دالر را در اختیار سازمان استخبارات نظامی پاکستان قرار دادند.
اسناد محرمانه CIA که به تازه گی منتشر گردیده نشان میدهد که پاکستانی ها با استفاده از حضور ارتش سرخ در افغانستان و موجودیت پایگاه های آموزشی مجاهدین در خاک آنکشور بر امریکا و متحدین اش فشار آوردند تا در برابر برنامه های اتمی پاکستان سکوت اختیار نمایند.
جهاد افغانها با حمایت سازمان ها استخباراتی در برابر ارتش سرخ نتنها سبب آزادی افغانستان به معنی واقعی کلمه نگردید بلکه افغانستان در زمینه های نظامی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی زمین گیر شد.
ارتش افغانستان به مثابه بزرگترین سرمایه کشور با صد ها هواپیما، توپ و تانک و راکت های پیشرفته از هم پاشیده و توسط تنظیم های جهادی به پاکستان قاچاق شد.
خروج ارتش سرخ و سقوط حکومت دوکتور نجیب الله در ۸ ثور ۱۳۷۱ همزمان با بی توجه ئی جامعه جهانی به افغانستان، خلا بزرگ سیاسی را در کشور ایجاد کرد.
تنظیم های جهادی که روزگاری برای آزادی کشور مبارزه میکردند، بخاطر تصاحب قدرت بجان هم افتادند و افغانستان در کام جنگ های داخلی سقوط کرد.
با آغاز جنگ های داخلی زمینه رشد ده ها گروه تروریستی در کشور مساعد گردید، گروه های که خواب ایجاد خلاف اسلامی در جهان را می دیدند.
این گروه ها که روزگاری با حمایت سازمان های استخباراتی CIA،MI6 و پول اعراب به منظور مقابله با ارتش سرخ اساس گزاری شده بودند، بتاریخ ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ به مرکز تجارت جهانی در ایالت امریکا حمله کردند.
حمله گروه تروریستی القاعده به مرکز تجارت جهانی در امریکا، یکبار دیگر افغانستان را در محراق توجه جهانی قرار داد و در ۸ اکتبر ۲۰۰۱ ارتش امریکا و متحدین اش با حمایت مجاهدین دیروز به افغانستان لشکر کشی کردند.
امروز سی و نه سال از لشکر کشی ارتش سرخ و بیش از هفده سال از لشکر کشی ایالت متحده امریکا به افغانستان میگذرد. در این فاصله زمانی افغانها بیش از یک‌ و نیم میلیون کشته، بیش از سه میلیون معلون و معیوب و بیش از پنج میلیون مهاجر داشتند اما هنوز هم افغانستان از نداشتن استقلال سیاسی، نظامی و اقتصادی انگونه که در علم حقوق تعریف گردیده؛ رنج میبرد.
حاصل قربانی های افغانها در فاصله این دو لشکر کشی جزء نابودی بنیاد های اقتصادی، فقر و بیکاری چیزی دیگر نبوده در حالیکه حامیان مبارزات افغانها به اکثریت اهداف تعریف شده شان دست یافتند، نظام کمونیستی را حتا در خواستگاه آن دفن تاریخ نمودند، در استراتیژیک ترین منطقه اسیا پایکاه نظامی ساختند تا فعالیت های حریفان شان را در روسیه، چین و ایران زیر نظر داشته باشند.

#فیصل