160828165643__afghanistanpakistan_spin_boldak_border_crossing_640x360_epa_nocredit

وزیرداخله پاکستان: در خط دیورند چهار دروازه جدید اعمار میکنیم

حکومت پاکستان میگوید برای نظارت از عبور و مرور دهشت افگنان روی اعمار چهار دروازه جدید بالای خط دیورند غور میکند.

بلیغ الرحمن وزیر داخله پاکستان در مجلس سنای آن کشور بیان داشت که این چهار دروازه در وزیرستان شمالی و جنوبی و ایجنسی های کرم و مهمند اعمار خواهد شد.

آقای رحمن گفته است دروازه های فعال کنونی در تورخم و چمن نیز تا سال ۲۰۲۰ با وسایل جدید مجهز خواهد شد.

در ماه جون سال گذشته نیروهای سرحدی دوکشور حین اعمار دروازه تورخم باهم درگیر شدند و مقامات افغان آنرا مخالف قانون بین الملل دانسته بود. درگیری آنوقت تورخم تلفاتی هم درقبال داشت.

عبدالغفور لیوال، سرپرست وزارت سرحدات و قبایل افغانستان به صدای امریکا گفت حکومت افغانستان در این مورد تا هنوز کدام اطلاع رسمی دریافت نکرده است. آقای لیوال افزود” شما میدانید که مردم و حکومت افغانستان هرگز خط دیورند را به حیث سرحد بین المللی به رسمیت نمی شناسد، زیرا مردمی که در دوطرف خط زندگی میکنند آنرا به عنوان سرحد نمی شناسند. استفاده از حالت بحرانی برای اعمار دروازه ها، امنیت منطقه را خراب میسازد و راه درستی برای بهبود روابط جانبین و حصول اعتماد مردم نمیباشد.”

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان هفته گذشته در تویتر خود در مخالفت با اینگونه تصامیم پاکستان نوشته است “درحالیکه ما برای مردم ساحات قبایلی آرزوی آزادی میکنیم، حکومت پاکستان صلاحیت قانونی ندارد تا بالای خط دیورند شرایط خود را وضع کند.