g13a7472-copy

رئیس‎جمهورغنی: خرسندم که دسترسی به عدالت آسان شده و روز بروز بهتر می‎شود

ما در حالی  روز جهاني حقوق بشر را تجلیل می‏کنیم كه كشور ما از يك‎سو گام‎هاي مهمی براي نهادينه سازی حقوق بشر و حمايت از آن برداشته و از ديگر سو هنوز از چالش‎های ناشی از جنگتحميلی موجود و پس لرزه‎های جنگ‎های گذشته آسوده خاطر نگرديده است.

این مطلب را محمداشرف غنی رئیس‏جمهوری اسلامی افغانستان صبح امروز در “کنفرانس ملی حمایت از مدافعان حقوق بشر” که در هوتل سرینا برگزار شده بود، بیان کرد.

رئیس‎جمهور غنی خطاب به مدافعان حقوق بشر گفت: امید است تنها به‎نام مدافعان حقوق بشر یاد نشوید، بل‎که بحیث مدافعان قانون اساسی افغانستان یاد شوید، چون هر چیزی‎که در اعلامیه جهانی حقوق بشر گنجانیده شده، به شکل بهتر و جامع تر در قانون اساسی افغانستان آمده است.

رئیس جمهور افزود: همه ما بر اين اتفاق داريم كه حاكميت قانون يگانه راه تأمين عدالت و حمايت از حقوق شهروندان است. وی افزود: تبلور اجماع ملی در این خصوص را می‎توانيم در قانوناساسی و بحث رسانه‌های خود ببنیم. امروز مردم ما مردم ۱۵ سال پیش نیست، آگاهی همه جانبه از حقوق خویش و آواز رسا برای تامین عدالت دارند.

محمداشرف غنی خاطر نشان کرد: آگاهی از جايگاه حقوق بشر و باور به ارزش‎های حقوق بشری نخستين مرحله برای تطبيق و تحقق اين ارزش هاست. گام‎های بعدی در اين مسير الزامیسازی رعایت این قواعد از مجرای قوانین و ايجاد مكانیزم‎های اجرايی و نيز مكانیزم‎های ضمانتی آن است تا موضوع حقوق بشر از حد رؤيا و آرزو فراتر رفته و به روند عملی تبديل شود.

وی با تاکید گفت: بايد اين اطمينان در مردم به وجود بيايد كه كسی امكان تعرض به حريم خصوصی آنان را ندارد و نيز نخواهد توانست به حقوق آنان در عرصه عمومی دست درازی كند.

رئیس‎جمهور با اشاره بر این‎که بخشی از تهدید‎ها را در کشور خود پشت سر نهاده ايم؛ گفت: ما شاهد هستيم كه باور به نهادهای اساسی دولت مانند اردوی ملی و پولیس ملی، و نيز دستگاه‎هایعدلی و قضايی، قوت گرفته است، و هم‎چنان توانمندی روزافزون جامعه مدنی همراه با نهادينه شدن آزادی بيان و نقش بيدار كننده مطبوعات و رسانه‎ها، ميزان قانون شكنی و نقض حقوق بشر رانسبت به شرايط جنگی به صورت چشم‎گير و اميدوار كننده‎ای پايين آورده است.

رئیس‎جمهور غنی گفت: برعلاوه امروز هر پالیسی، برنامه و قانونی که از سوی حکومت تدوین و تصويب می‎شود با دید حقوق بشری و مبتنی بر الزامیت‎های آن است.

وی گفت: ما در یک‎سال گذشته به عرصه قانونگذاری بیشترین توجه را کرده ایم و من می‎توانم با اطمینان بگویم که وضع این قوانین تماماً با روحیه احترام به موازين حقوق بشری و در چارچوب قانون اساسی و گسترش آن ارزشها بوده است.

محمداشرف غنی تصریح کرد: به همان اندازۀ که انکشاف و حفاظت از حقوق مدنی و سیاسی از مکلفیت‎های حکومت است، بهبود دسترسی مردم به حقوق اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شان نیز مبنا اساسی رشد و رفاه می‎باشد.

وی افزود: به همین منظور است که پلان ملی صلح و انکشاف افغانستان را که مسیر انکشافی کشور را در چهار سال آینده تعیین می‎کند و در بروکسل مورد حمایت مالی همکاران بین‎المللی ما قرار گرفت، با همین دید به نسل دوم ارزش‎های حقوق بشری بنا نهاده شده است تا انکشاف مستمر و متوازن را برای مردم ما تامین کند.

رئیس‎جمهور با اشاره بر این‎که برای دفاع، تقویت و حمایت موثر حقوق بشری هموطنان ما به نهاد‌های عدلی و قضایی موثر و تاثیر گذار ضرورت است، گفت:  جای خرسندی است که در قوه قضایه و لوی څارنوالی کشور اصلاحات به این نیت صورت گرفته است که به رعایت حقوق بشری به گونه جدی توجه شود و قربانیان جرایم و ظلم، عدالت را احساس نمایند.

رئیس‎جمهور گفت: خرسندم که دسترسی به عدالت آسان شده است و روز به‎روز بهتر می‎شود. وی اطمینان داد که برای حمایت از حقوق مردم در این ادارات کلیدی، سلسلۀ اصلاحات ادامه خواهد یافت. رئیس جمهور کشور افزود: قانون ابتدا بالای من تطبیق می‌شود و بعد از آن بالای تمام مردم کشور، زیرا این اجماع و خواست مردم افغانستان است.

رئیس‎جمهور غنی باتاکید گفت: هیچ کسی بالاتر از قانون نیست و افزود که حمایت از مدافعان حقوق بشر مکلفیت حکومت و نهاد‎های عدلی و قضایی کشور می‎باشد.

رئیس‎جمهور بااشاره بر این‏که یکی از حمایت کننده گان حقوق بشر ارزش‎های متعالی دین مبین اسلام که در فقه و شریعت اسلامی تجلی پیدا کرده است، می‎باشد، گفت: ما می‎دانیم که در دین و شریعت پاک ما بر حفاظت سر، مال و عزت انسان‎ها تاکید زیاد شده است و احکام تقنینی فقه اسلامی، راه‎های دفاع از حقوق انسان‎ها را تضمین کرده است.

محمداشرف غنی گفت: حق‎الله وظیفه دولت است، اما حق‏العبد را هیچ کسی بخشیده نمی‎تواند و در این‎جا باید وضاحت مطلق وجود داشته باشد. وی افزود: در هیچ معاهده و موافقه دولت این اجازه را ندارد که حق‎العبد را بخشش نماید، زیرا این فرمان و امر دین ماست و برای تطبیق آن در مطابقت به قانون اساسی کشور متعهد هستیم.

رئیس‎جمهور گفت که اعمال طالبان و گروه‎های هم‎فکر آنان در زمینه خلاف ورزی از حقوق بشری و بی‎پروایی در زندگی مردم، نه تنها در تضاد با میثاق‎های قبول شده بین‎المللی است، بل‎که در تضاد آشکار با تعلمیات شریعت اسلامی نیز می‎باشد.

رئیس‎جمهور با اشاره به حادثه شهادت پنج تن از کارمندان میدان هوایی ولایت کندهار، گفت: این برخورد بی‎غیرتی و خون‎آشامی، نشاندهندۀ ناآشنایی تروریستان به دین و عقیده و نتیجه تفسیر نادرست از تعلمیات دینی است.

رئیس‎جمهور کشور افزود: ما در پانزده سال گذشته بارها دیده‎ایم که تروریستان در مساجد حملات انتحاری نموده اند و به شمول اطفال، موسفیدان و علمای دین، بالای هیچ کسی رحم نکردند.

رئیس‎جمهور غنی گفت که بعضی اعمال تروریستان را جنایت علیه بشریت و مصداق صریح جنایات جنگی شمرده می‎توانیم.

وی گفت: عدالت سر انجام تحقق يافتنی است و تعرض به حقوق بشر و شكستن حريم شريعت الهي بي‎جواب نخواهد ماند. اين، پيام دين ما است كه همواره فرمان به عدالت داده و از ارتكاب جرم وجنايت برحذر داشته است، و نيز به مظلومان و ستمديدگان نويد داده است كه نااميد نشوند و يقين داشته باشند كه آه و ناله آنان ضايع نخواهد شد.

رئیس‎جمهور گفت: دولت افغانستان خود را موظف مي‎داند كه با تمام توان به ارزش‎های حقوق بشری پايبند و متعهّد بماند و كسانی را كه در راه دفاع از حقوق بشر تلاش می‎ورزند مورد حمايتقرار دهد، و همه تدابير لازم جهت نهادينه سازی حقوق بشر را در افغانستان روی دست بگيرد.

وی در اخیر سخنانش افزود: دولت افغانستان دولتی مسئول و پاسخ‎گو است و با توجه به تجارب تلخی كه از گذشته وجود دارد نمی‎خواهد به هيچ صورت عقب‎گردی در اين عرصه رخ بدهد، و مادیگر نیازی به برگزاری روزهای یادبود از قربانیان نقض حقوق بشر در کشور خود نداشته باشیم.

در این کنفرانس سیما سمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز صحبت کرد و دستآوردهای کمیسیون مذکور را برشمرده، گفت: ما شاهد بهبود وضعیت حقوق بشری در افغانستان هستیم.

وی افزود: نهاد‎های که مدافعان حقوق بشر هستند، چه برای حقوق زنان، اطفال، افراد دارای معلولیت و آزادی رسانه‎ها کار می‎کنند، این همه مدافعان حقوق بشر اند و برای یک جامعه دموکراتیک و عاری از خشونت به سفیران دفاع از ارزش‎های بشری نیاز داریم.

سیما سمر خاطر نشان کرد: برای نهادینه ساختن ارزش‎های حقوق بشری در یک کشوری‎که در حال منازعه و جنگ باشد، حاکمیت قانون در آنجا قوی نباشد، به قربانی نیاز است، بناً قربانی مدافعان حقوق بشر در افغانستان به دیدۀ قدر می‎نگریم و توقع داریم که حکومت از آن تقدیر و حمایت بکند.

وی نگرانی‎های کمیسیون مذکور را در عرصه‎های امنیتی، حقوق زنان، حقوق اطفال، حقوق افراد دارای معلولیت، سؤ استفاده از موقعیت‎های دولتی، وضعیت حقوق بشری معتادین، فساد اداری، محروم بودن از دسترسی به عدالت، حکومتداری خوب و نادیده گرفتن عدالت و حق قربانیان در مذاکرات صلح، مطرح ساخت و خواهان توجه بیشتر حکومت در این زمینه‎ها گردید.