3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

دسترسی به اطلاعات، شرط لازم تحقق سایر حقوق شهروندی است

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،با تغیر نظام در افغانستان دسترسی خبرنگاران به اطلاعات محدود و رسانه ها با کمبود منابع اطلاعاتی روبرو گریدند که این عمل باعث شد چرخه ی آزادی رسانه ها دچار مشکلات جدی گردد.

وضعیت رسانه ها در کشور رو به خرابی گراید و خبرنگاران دچار بی برنامه گی و سراسیمه گی شدید گردیدند،اما با آنهم نگذاشتند گردش اطلاعات از فعالیت بازماند،امکانات اندک و نبود دسترسی کافی به منابع خبری و عدم دسترسی به اطلاعات از چالش های عمده بوده و است که خبر نگاران با آن مواجه هستند.

اما به تازه گی وزارت اطلاعات فرهنگ امارت اسلامی افغانستان اعلام کرده است،که کمیسیون حق دسترسی به اطلاعات دوباره آغاز به فعالیت نموده است.

روز چهار شنبه (۲۳قوس) هفته روان وزارت اطلاعات و فرهنگ از آغاز کار دوباره کمیسیون حق دسترسی به اطلاعات خبر دادند،که این کار با استقبال گرم خبرنگاران و نهاد های حامی آن مواجه گردید و از امارت اسلامی میخواهند که این کمیسیون با جدیت و قاطعیت در زمینه از بین بردن چالش ها فرا راه دسترسی به اطلاعات کار کنند.

اتحادیه خبرنگاران آزاد افغانستان با نشر خبرنامه یی در فیسبوک خود نوشته است؛دسترسی به اطلاعات که از بنیادی ترین حقوق اساسی شهروندان به شمار میرود، زمینه شفافیت، حسابدهی و پاسخگویی را مساعد ساخته در نزدیک ساختن روابط بین دولت و ملت نقش اساسی دارد.

همچنان این اتحادیه ابراز امیدواری نموده، تا کمیسیون دسترسی به اطلاعات زمینه ساز آغاز فعالیت کمیسیون مطابق به قانون دسترسی به اطلاعات شود که بتواند بعنوان یک نهاد مستقل بالای همه ادارات برای تسریع روند اطلاعات دقیق و به موقع موثر واقع شود.

اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر در مورد حق دسترسی به اطلاعات می‌گوید:«هر کس حق آزادی عقیده و بیان دارد و حق مزبور، شامل آن است که از داشتن عقاید خود بیم و اضطرابی نداشته باشد.در کسب اطلاعات،افکار در اخذ و انتشار آن، با تمام وسایل ممکن وبدون ملاحظات مرزی آزاد باشد .

فوزیه صدیقی
فرحت نیوز/کابل