3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

احمد مسعود: تا وقتی آزادی هست و آزادیخواه مسعود نیز است

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،احمد مسعود رهبر جبهه ی مقاومت ملی افغذنستان در برابر تخریب مقبره پدرش احمد شاه مسعود واکنش نشان داده و احمد شاه مسعود را «یک آرمان یک باور و یک مکتب است،نه یک سنگ تا وقتی آزادی هست و آزادیخواه مسعود نیز است

دوکتور عبدالله عبدالله رییس پیشین شورای عالی مصالحه ی ملی افغانستان نیز در صفحه ی فیسبوک خود نوشته و احمد شاه مسعود قهرمان ملی را سپه سالار نامدار جهاد مردم افغانستان یاد کرده و مخربین مقبره ی او را شرور نامیده است.

او گفته است این چندمین باریست که چنین رویدادی اتفاق می افتد که چنین عمل در هر شرایطی به ویژه در حال حاضر که مردم افغانستان بیش از هر زمان دیگر نیاز به همدلی و همگرائی دارند، می‌تواند روحیه ملی را خدشه دار سازد و تخم کینه و نفاق را در دل و دماغ مردم بذر کند.‌

او تاکید کرده است،که بی‌حُرمتی به مجاهدین و شخصیت های‌که در قلب مردم افغانستان جا دارند، نه تنها باعث کاهش محبوبیت آنان نمی‌شود، بلکه سبب افزایش نفرت و انزجار در مقابل مرتکبین آن می‌گردد.

اقای عبدالله که از گروه یا افراد مشخصی نام نبرده گفته است،بر خورد خشن و لت و کوب دختران دانشجو در دانشگاه تخار و بازداشت زنان معترض در کابل نیز مایه تاسف است.

در ادامه آقای عبدالله نوشته،که احترام به بزرگان و شخصیت های ملی شناخته شدهٔ اقوام با هم برادر و برابر و حُرمت به زنان جز عنعنات پسندیده مردم افغانستان است و عدم رعایت آن باعث ایجاد تفرقه و بدبینی میان مردم در کشور می‌گردد.

او با محکوم کردن این عمل گفته است،از مقامات مسوول انتظار داریم تا هر چه زودتر عوامل این فتنه‌ها را شناسائی و در جهت تنبیه آنان، جداً اقدام نمایند.

حامد کرزی رییس جمهور باز نشسته ی افغانستان نیز در فیسبوکش نوشته و تخریب مقبره ی احمد شاه مسعود از سوی افراد ناشناس را مغرضانه عنوانه کرده و گفته است؛که دشمنان افغانستان با چنین اعمال شان نمیتواند به شخصیت های ملی و قهرمانان ما بی احترامی کنند.

قهرمانان ما در دل‌های مردم جا دارد.

آقای کرزی گفته است،که از سر پرست حکومت اسلامی میخواهم جلو بشدت در حفظ و امنیت مقبره ی شخصیت های ملی و بزرگان توجه داشته باشند و به بیگانه گان اجازه چنین بی حرمتی ها را ندهند.

بر عکس واکنش احمد مسعود،عبدالله عبدالله و حامد کرزی امرالله صالح معاون رییس جمهور فراری افغانستان نیز واکنش تند تری داشته و عامل تخریب مقبره ی احمد شاه مسعود طالبان را دانسته است.

اقای صالح در نوشته ی فیسبوکی گفته است؛که تخریب مقبره قهرمان ملی کشور توسط طالبان از قدسیت راه و آرمان والای او به آزادی نمی کاهد، پیکرش در خاک است اما آرمانش در قلب ملیون ها انسان سرزمین ما و فراتر از آن جاگرفته است.

او این عمل را زشت و غیر انسانی توصیف کرده و گفته که چنین کارها احساسات ملیون ها شهروند کشور را جریحه دار ساخته و به یقین که عاملان آن بهای آنرا خواهد پرداخت.

وی تاکید کرده است،آرمان مقدس مسعود در سنگ نه بلکه در دل ما حک است.

پس از حاکمیت دو باره طالبان در قدرت تخریب مقبره احمد شاه مسعود در پنجشیر به چندمین بارش می رسد،اما تاکنون مقامات دولتی در این مورد هیچ نوع اقدامی که بتواند از تخریب آرامگاه قهرمان ملی جلوگیری کند نکرده است.

احسان الله صدیقی

فرحت نیوز/کابل