3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

ممنوعیت سخنرانی نصیر احمد فایق در سازمان از سوی حامیان طالبان حقیقت ندارد

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،نصیر احمد فایق نماینده ی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد بنابر توافق و پیشنه ی سال گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی نکرد.

برخی از رسانه ها حاضر در افغانستان عدم سخنرانی نصیر احمد فایق نماینده دایمی این کشور در سازمان ملل متحد را فشار کشور های حامی طالبان توصیف کرده اند.

اما نصیر احمد فایق دقایق پس از نشر این گزارش در واکنش به آن به فرحت گفت:افغانستان و میانمار بنابر توافق و پیشینه که سال گذشته در مجمع عمومی سازمان ايجاد گردید صحبت نکردند.

بگفته ی آقای فایق،امسال هم به همان منوال افغانستان و میانمار در مجمع عمومی صحبت نمی کنند.

او اضافه میکند،قرار است وی در جلسه ی شورای امنیت که بروز «۲۷ سپتمبر»در مورد اوضاع افغانستان دایر می شود
و محور آن بحث وضعیت افغانستان است، اشتراک و سخنرانی میکند.

وی تاکید کرد،که من به نمایندگی از مردم خود در این نشست مهم مثل همیشه خواست ها و صدای ملت ام را مطرح می کنم.

پس منظر.!

بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان و‌ کودتای نظامی میانمار از جمله موضوعاتی بود که سال گذشته هفتاد و ششمین اجلاس سران سازمان ملل در مجمع عمومی سالانه خود با آن مواجه بود.

افغانستان و میانمار یک معمای دیگر برای بزرگترین گردهمایی دیپلماتیک جهان ارائه می دهند.

 

انتظار می رفت طالبان که در ماه اگست سال گذشته پس از سقوط دولت افغانستان مورد حمایت آمریکا دوباره قدرت را به دست آورد، به دنبال تعیین  یک نماینده دیپلماتیک در سازمان ملل باشد و نماینده ی را که چند ماه قبل از سوی دولت افغانستان منصوب شده بود، با نماینده ی مورد نظر خود جایگزین کند.

حکومت نظامی میانمار هم که در ماه فبروری قدرت را در دست گرفت و به دلیل سرکوب مرگبار مخالفان از سوی جامعه جهانی محکوم شد، خواهان جایگزینی نماینده میانمار در سازمان ملل در دولت مخلوع  است.

ارتش می خواهد یک نماینده وفادار به خود را به سازمان ملل بفرستد.

نمایندگان از انواع سیستم های سیاسی، از دموکراسی های پارلمانی گرفته تا پادشاهی ها و دیکتاتوری ها، مدتهاست به عنوان عضوی از ۱۹۳ عضو سازمان ملل متحد  فعالیت می کنند.با این وجود، استانداردهایی وجود دارد که مشروعیت نماینده و دولتی را که او نمایندگی می کند، تأیید کند.

بر اساس گزارش ها،چوکی و جایگاه در سازمان ملل متحد اهمیتی نمادین دارد زیرا معیاری برای اعتبار و پذیرش یک دولت در جامعه جهانی با وجود مخالفت رقبای آن است.

عضویت در سازمان ملل به دولت یک کشور این فرصت را می دهد که نه تنها در مجمع عمومی بلکه در تعدادی از سازمان های دیگر سازمان ملل مانند سازمان بهداشت جهانی و شورای حقوق بشر شرکت و صحبت کند.

بنابراین اعتبارنامه نماینده یک کشور برای صحبت از طرف آن بسیار مهم است.

تایید اینکه چه کسی نماینده هر کشور در سازمان ملل متحد است، به عهده کمیته اعتبارنامه سازمان ملل است.این کمیته یک گروه ۹ نفره است که در ابتدای مجمع عمومی هر سال تعیین می شود.

کار آن معمولا بررسی گواهی های رسمی هر نماینده برای اطمینان از رعایت قوانین است.

این روند زمانی پیچیده تر می شود که مشروعیت نماینده یک دولت مورد بحث باشد و اختلافات گاه به مجمع عمومی ارجاع می شوند.

این کمیته هرگونه تصمیم گیری در مورد افغانستان و میانمار را به تعویق اندازد و کیاو مو تون نماینده میانمار و نصیر احمد فایق نماینده افغانستان باقی بمانند.

در حالیکه طالبان سهیل شاهین عبور ارشد خود را بجای نماینده ی فعلی افغانستان در سازمان ملل پیشنهاد کرده بود.

اما آقای شاهین و نماینده ی اداره حاکم در سازمان ملل متحد رسمیت پیدا نکرد آقای نصیر احمد فایق در جایگاهش باقی ماند،

احسان الله صدیقی

فرحت نیوز