3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

حاصلات خرما نسبت به سال گذشته در ننگرهار دو برابر شده است

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،منابع محلی ولایت ننگرهار در شرق افغانستان از افزایش حاصلات دو برابر نسبت به سال گذشته خبر داده اند.

سید همایون غریبمل سخنگوی ریاست زراعت ولایت ننگرهار به فرحت گفت:امسال حاصلات خرما نسبت به سال  گذشته دو برابر بوده که در حدود بیست تن حاصلات جمع آوری شده است.

بگفته او همانند سال های گذشته جمع آوری حاصلات خرما به یک شرکت خصوصی داده که در حدود یک و نیم میلیون افغانی عواید از آن بدست آمده است.

او می افزاید،که سال گذشته حاصلات خرما ۱۲ تن بوده و امسال به ۲۲ تن افزایش دو برابر را داشته است.

منبع می افزاید،تنها از باغ خرما هده فارم این ولایت ۲۰ تن حاصلات جمع آوری شده و از آن مبلغ دستکم پنج میلیون افغانی عواید بدست آمده است،که سال گذشته حاصلات این باغ ۱۳ تن بوده است.

این باغ در سال ۲۰۰۹ به مساحت ۴۰ جریب زمین از سوی ایالات متحده عربی ساخته شد،که در آن ۲۷۰۰ درخت غرس شده و شش قسم خرما حاصلات دارد.

منبع علاوه میکند،که نسبت به عواید خوب خرما و تقاضای زمینداران این ولایت سال گذشته در محوطه باغ فارم هده ۲۵ جریب زمین دیگر احاطه و درخت خرما در آن غرس شده که پلان وسعت این بخش حاصلات زراعتی به ولسوالی های دیگر را نیز دارند.

یک تعدادی از کارمندان برای حفاظت از این باغ مصرثف هستند و می‌توانند از این کار شان عاید نسبی داشته باشند.

عبدالقیون کارمند سابقه دار این ریاست که مسولیت باغ های خرما را بر عهده دارد به فرحت گفت:که به حاصلات خرما توجه ی صورت نگرفته امیدواریم که به این حاصلات توجه جدی صورت بگیرد.

او می افزاید،که سال های گذشته حاصلات خرما به شرکت های خصوصی قرار داد می شد اما امسال به یک تجار داخلی به ارزش یک و نیم میلیون افغانی به قرار داد داده شده است.

هده فارم ولایت ننگرهار ۱۳ سال پیش از سوی ایالات متحده ی عربی به مساحت ۴۰ جریب زمین ساخته شده و در حدود چهار از حاصلات آن استفاده می شود.

بلال احمدی
فرحت نیوز/ننگرهار