3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

خبرنگاران در افغانستان با تهدید و آزار و اذیت جسمی مواجه هستند

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،ایالات متحده ی امریکا در روز بین المللی دموکراسی گفته است،که «خبرنگاران در افغانستان با تهدید و آزار جسمی مواجه‌ هستند.»

سفارت آمریکا در کابل که پس از روی کار آمدن طالبان از دوحه کار می‌کند، به مناسبت روز بین‌المللی دموکراسی گفته که خبرنگاران در افغانستان تهدید می‌شوند و مواجه با آزار و اذیت جسمی هستند.

در توییت سفارت آمریکا آمده که «ایالات متحده آمریکا مطبوعات آزاد برای دموکراسی را اساسی می‌داند و از خبرنگارانی که به طور خستگی‌ناپذیری به کار خود ادامه می‌دهند، حمایت می‌کند.»

در همین حال،دو نهاد حامی خبرنگاران در افغانستان با دو دیدگاه واکنش شانرا بیان داشته است.

ابو زر صارم‌ سرپلی رییس فدراسیون خبرنکاران افغانستان در واکنش به گفته های سفارت آمریکا برای افغانستان به فرحت گفت:سفارت آمریکا در افغانستان وجود ندارد چطور در مورد خبرنکاران قضاوت میکند.

بگفته ی آقای سر پلی،وقتی آمریکا در افغانستان سفارت ندارد چطور از‌ وضعیت خبرنگاران چی میداند در حالیکه از قطر اعلامیه منتشر میکند.

او تاکید میکند،که اگر واقع بینانه نظر بی اندازیم در ابتدای حکومت مشکلاتی صد راه خبرنگاران وجود داشت،اما حالا خبرنکاران هیچگونه مشکلی ندارد،آزار و اذیت و تهدید متوجه هیچ خبرنگار نیست.

در عین حال،حجت الله مجددی رییس انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان به فرحت نیوز گفت:سال گذشته برای جامعه ی رسانه ی و خبرنکاران سال خوبی نبوده و در طی یکسال گذشته بیش از ۱۳۰ مورد بازداشت های موقت،لت و کوب و انواع مشکلات خبرنکاران را داشتیم.

بگفته ی آقای مجددی در یک سال گذشته مشکلات اقتصادی بیشتر از همه موارد رسانه ها و خبرنکاران را آسیب رسانده است.

چهل فیصد از رسانه ها در افغانستان بسته شد،و شصت فیصد کارمندان مرد و هشتاد فیصد کارمندان زن در رسانه‌ها وظایف شانرا از دست دادند.

بیش از هفتاد فیصد کارمندان رسانه یی در بد ترین شرایط اقتصادی زنده گی روز مره ی شانرا به پیش می برد،که حتی پول نان خشک را هم ندارند.

آقای مجددی از نهاد های بین المللی و کشور های حامی آزادی بیان و دموکراسی میخواهد در کنار انتقاد بر وضعیت مصونیت خبرنگاران که ۱۳۰ مورد خشونت و ۷۰۰۰ کارمند رسانه یی بپردازند نانی به خانواده ی خود پیدا کند.

اما هیچ یکی از این دو نهاد حامی،از خبرنگارانی که در اثر خشونت ها از افغانستان فراری شده اند یاد نکرده است.در حالیکه صد ها خبرنگار پس از ماه اگست سال گذشته از اینکشور بیرون شدند.

با وضعیت پیش آمده،گزارشگران بدون مرز در ماه ثور سال جاری اعلام کرده بود که پس از تسلط طالبان، افغانستان در رده‌ بندی جهانی آزادی رسانه‌ها، ۳۴ پله سقوط کرده است.

طبق این گزارش، افغانستان از میان ۱۸۰ کشور با کسب ۳۸ امتیاز در رده ۱۵۶ قرار گرفته در حالی که پارسال با ۶۰ امتیاز در رده ۱۲۲ قرار داشت.

پس منظر.!

روز جهانی دموکراسی یک رویداد سالانه است که در ۱۵ سپتامبر، برگزار می‌شود.

سازمان ملل متحد به منظور پشتیبانی از جنبش‌های ضد استبدادی ۱۵ سپتامبر را روز جهانی دموکراسی نامیده است.

احسان الله صدیقی
فرحت نیوز