3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

تیرباران کردن اسیران جنگی ضد اصول حربی ضد بشریست

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،طالبان مسلح با پخش نوار دیداری از کشتار اسیران جنگی در ولایت پنجشیر خشم مردم و جامعه ی جهانی را بر انگیخته و این عمل را ضد بشری توصیف کرده اند.

نوار های چند بعدی از کشته شدن اسیران جنگی ولایت پنجشیر که از سوی جنگجویان طالبان در صفحات مجازی منتشر شده نشان می‌دهد که طالبان جنگجویان جبهه ی مقاومت ملی را دست بسته تیرباران میکند.

خالد عزیز یک عضو هیات رهبری تحریک آزادی اسلامی ملی افغانستان به فرحت میگوید:ما این عمل جنگجویان طالب را غیر انسانی و جنایت جنگی میدانیم و از نهاد های مدافع حقوق بشری میخواهیم در قبال این جنابت خاموش نباشند.

بگقته ی عزیز،این عملکرد طالبان جنابت است و تنها در پنجشیر نبوده بلکه در تمامی ولايات این وضعیت رخداده و در حال پیشروی است.

او می افزاید،ما شاهد هستیم که به نظامیان پیشین اینها زندان های شخصی ساخته،بشکل بی رحمانه شکنجه و حتی بشکل های مختلف کشته شده اند.

او تاکید میکند،که سازمان ملل متحد تنها به ولایت پنجشیر اکتفا نکند،باید به سایر ولایت توجه داشته باشد و بیشتر تحقیق کنند.

در همین حال،جبهه ی مقاومت ملی برای نجات افغانستان با نشر اعلامیه ی گفته است،عملکرد طالبان با اسیران جنگی ضد اصول حربی است،و طالبان را بر وسیع کردن فضای جنگ قومی متهم میکند.

این در حالیست،که هفته ی گذشته حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز به عملکرد های طالبان در افغانستان انتقاد کرده و آنان را به انجام اعمال ضد بشری متهم کرده است.

در بخشی از گزارش ویژه سازمان ملل آمده،که طالبان برای نیرو های دفاعی و امنیتی افغانستان و سایر مقامات عفو عمومی اعلام کردند، و آنرا یک گام مهم در راستای مصالحه ملی تلقی نموده، گفته اند که در تطبیق آن نقیصه های جدی وجود دارد.

گزارشگر ویژه ی این سازمان تاکید کرده است،که به گزارشات مستندی دست یافته که قتل‌ های بالفعل و انتقام جویانه،ناپدید شدن اجباری نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان و سایر مقامات از سوی طالبان صورت گرفته است.

در بند ۵۶ این گزارش آمده،که سازمان ملل متحد و نهاد های بینالمللی حقوق بشر از ۱۵ اگست ۲۰۲۱ بدینسو قتل صد ها تن از منسوبین نیرو های دفاعی و امنیتی افغانستانو نهاد های دولتی و یا اعضای خانوادۀ آنها را مستندسازی نموده اند.

دفتر بونمااز تاریخ ۱۵ اگست تا ۱۵جون ۲۰۲۱  به تعداد ۱۶۰ قضیه قتل بالفعل منسوبین پیشین نیرو های دفاعی و امنیتیافغانستان و نهاد های دولتی را که توسط مقامات بالفعل انجام یافته است، ثبت نموده است.

اما پس از نشر این گزارش ذبیح الله مجاهد سخنگوی کل اداره حاکم گزارش سازمان ملل در مورد نقض حقوق بشر را تکذیب و انرا بدور از واقعیت توصیف کرده است.

احسان الله صدیقی

فرحت نیوز