3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

اف بی آی برای تثبیت محل جانشین ایمن الظواهری ده میلیون دالر جایزه ماند

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،برای دستگیری سیف العادل، یک مصری شصت ساله، کهنه سرباز واقعی جهاد بین المللی و از نزدیکان خانواده اسامه بن لادن آمریکا ده میلیون دالر جایزه ماند.

اف بی آی برای هر گونه اطلاعاتی که منجر به دستگیری سیف العادل شود، 10 میلیون دالر قول داده است.

این مصری شصت ساله – تاریخ دقیق تولد او نامشخص است – اکنون در نظر گرفته می شود که رهبری القاعده را پس از مرگ ایمن الظواهری که در حمله آمریکا در 31 جولای در افغانستان کشته شد، به دست بگیرد.

عادل با ترور السادات در سال 1981 تا ظهور داعش، شاهد تمام تحولات جهادی بین المللی در 40 سال گذشته بوده است.

او که افسر سابق نیروهای ویژه مصر بود، به عضویت هسته جهاد اسلامی مصر در رژه نظامی در 6 اکتبر 1981، رئیس جمهور سادات را ترور کرد.

او در سال 1987 دستگیر و دو سال بعد آزاد شد،سپس به جبهه افغانستان پیوست و در آنجا با اسامه بن لادن آشنا شد.

زمانی که صدام حسین در اوگست 1990 به کویت حمله کرد و مستقیماً عربستان سعودی را تهدید کرد، بن لادن که تجربه فرماندهی جنگ در افغانستان را داشت، از ریاض حمایت کرد.

مقامات سعودی نپذیرفتند و در عوض به سوی ایالات متحده، به خشم شدید بن لادن، که طاقت دیدن «کفار» را که در خاک مقدس عربستان قدم می‌زنند، روی آوردند.

بن لادن در عربستان سعودی غیر ارادی شد و نزد پیروان خود از جمله عادل به سودان عمر البشیر پناه برد که در آن زمان تحت نفوذ حسن الترابی ایدئولوگ اسلامگرا بود، عادل به عنوان رئیس حراست این گروه منصوب شد.

به گفته اف‌بی‌آی، «در سال‌های 1992 و 1993، او به عوامل القاعده و قبایل سومالی که علیه نیروهای آمریکایی در موگادیشو می‌جنگیدند، آموزش‌های نظامی ارائه کرد».

هنگامی که قاهره پس از یک سری حملات در مصر، خارطوم را تحت فشار قرار داد تا از خروج عناصر جهاد اسلامی حاضر در خاک خود اطمینان حاصل کند، این گروه کوچک در سال 1996 به افغانستان در منطقه تورا بورا تبعید شد.

عادل در قندهار اقامت گزید و در آنجا ریاست “خانه شهدا” را برعهده داشت که مرکز آموزشی برای بمب گذاران انتحاری مشتاق بود.

او همچنین بر آزمایش‌های بیولوژیکی و شیمیایی چیزی که اکنون به القاعده تبدیل شده، نظارت می‌کرد.

او به طور مشخص در حملات به سفارتخانه های ایالات متحده در نایروبی و دارالسلام در سال 1998 دست داشت. او هنوز هم به همین دلیل توسط مقامات ایالات متحده تحت تعقیب است.

در نوامبر 2001، چند ماه پس از حملات 11 سپتامبر، او رئیس شورای نظامی القاعده شد. اما چند ماه پس از آغاز کمپین آمریکا علیه سازمان تروریستی و طالبان، او مجبور به ترک کشور شد.

او عازم ایران شد، جایی که او و چند تن از رهبران القاعده و همچنین خانواده‌هایشان، از جمله برخی از فرزندان بن لادن، به طور مخفیانه توسط نیروی قدس تحت مراقبت بودند

از سال 2003 به بعد، او حملات علیه اهداف غربی در عربستان سعودی را سازماندهی کرد و توانست ارتباط خود را با رهبری القاعده در افغانستان حفظ کند.

در حالی که فشار ایالات متحده بر ایران در چارچوب جنگ در عراق که یک ماه قبل از آن آغاز شده بود، قوی تر می شد، عادل در آپریل 2003 در شیراز دستگیر شد.

او 20 ماه را در زندان های مخفی زیرزمینی ایران گذراند. در دسامبر 2005، او و اعضای القاعده حاضر در ایران و همچنین خانواده هایشان به مرکز آموزشی نیروی قدس منتقل شدند که از سال 1998 تحت کنترول قاسم سلیمانی بود.

با افزایش تنش ها با ایالات متحده، به ویژه در دوران ریاست جمهوری محمو احمدی نژاد (2005-2013)، ایران از فشار بر زندانیان القاعده که شاهد بهبود شرایط بازداشت خود بودند، کاسته شد.

از سال 2015 به بعد، او در رفت و آمد آزاد بوده و گفته می شود در سال 2016 در میانه جنگ داخلی در سوریه بوده است. به گفته مقامات آمریکایی، او اکنون در ایران مستقر است.

عادل در شبکه جهادی جایگاه منحصر به فردی دارد. او ابو مصعب الزرقاوی، بنیانگذار آینده شاخه عراقی القاعده را که به داعش تبدیل خواهد شد، در پایان دهه 1990 به حلقه رهبران القاعده در افغانستان معرفی کرد.

این اردنی که به وحشیگری و گذشته اش به عنوان یک اراذل کوچک خالکوبی معروف است، در ابتدا به شدت مورد پذیرش مقر این گروه تروریستی قرار گرفت.

پس از تهاجم ایالات متحده به افغانستان، او ضروری شد زیرا عادل به او سپرده بود چندین تن از رهبران گروه و خانواده‌هایشان را از طریق ایران و سپس عراق تخلیه کند.

زرقاوی با گروه های جهادی در شمال عراق شبکه هایی ایجاد کرد که چند ماه بعد اولین نیروهای عراقی القاعده را در اختیار او قرار داد. عادل شوهر دختر مصطفی حمید، خبرنگار سابق الجزیره در تهران است.

احسان الله صدیفی

فوزیه صدیقی