3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

هند سه افسر نیروی هوایی خود را به دلیل انحراف موشک اخراج کرد

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،پاکستان روز چهارشنبه یافته های تحقیقات هند در مورد شلیک یک موشک مافوق صوت به خاک خود را رد کرد و آن را “کاملاً رضایت بخش، ناقص و ناکافی” خواند.

هند روز سه شنبه اعلام کرد سه افسر نیروی هوایی را به دلیل انحراف از رویه های عملیاتی استاندارد که منجر به شلیک تصادفی موشک به پاکستان در 9 مارچ‌ شده بود، اخراج کرد.

اگرچه هیچ خسارتی در زمین گزارش نشده است، اما این حادثه می تواند به طور بالقوه منجر به یک جنگ تصادفی بین دو همسایه مجهز به سلاح هسته ای شود.

تربیون می نویسد،پاکستان به دلیل واکنش پخته اش که مانع از تشدید تنش شده بود، مورد ستایش قرار گرفت.

با این وجود، پاکستان به شدت این حادثه را مورد توجه قرار داد و موضوع را در تمام مجامع داخلی مطرح کرد و همچنین خواستار تحقیقات مشترک شد.

هند ضمن اعتراف به اشتباه، تحقیقات یک جانبه را آغاز کرد و اکنون سه افسر نیروی هوایی را در این حادثه مقصر تشخیص داد.

ما شاهد اعلام هند در مورد یافته های دادگاه داخلی تحقیق در مورد حادثه شلیک یک موشک مافوق صوت سرکش به خاک پاکستان در 9 مارچ 2022 و تصمیم برای پایان دادن به خدمات سه افسر نیروی هوایی هند (IAF) بوده ایم.

در بیانیه‌ای که یک روز پس از اعلامیه هند در اینجا منتشر شد، آمده است.

در این بیانیه آمده است که پاکستان قاطعانه تعطیلی ادعایی هند در مورد این حادثه بسیار غیرمسئولانه را رد کرده و درخواست خود را برای تحقیقات مشترک تکرار می کند.

در این بیانیه آمده است: «همانطور که انتظار می‌رفت، اقدامات هند پس از این حادثه و یافته‌ها و مجازات‌های متعاقب آن توسط دادگاه داخلی بازپرسی کاملاً رضایت‌بخش، ناقص و ناکافی است.»

وزارت خارجه ی پاکستان گفته است:که هند نه تنها به درخواست این کشور برای تحقیق مشترک پاسخ نداده است، بلکه از سوالات مطرح شده توسط پاکستان در مورد سیستم فرماندهی و کنترول موجود در کشور، پروتکل های ایمنی و امنیتی و دلیل تاخیر دهلی نیز طفره رفته است.

“خلافات سیستمی و نقص های فنی با ماهیت جدی در استفاده از تسلیحات استراتژیک را نمی توان زیر پوشش خطای انسانی فردی پوشاند.

اگر واقعاً هند چیزی برای پنهان کردن ندارد، باید درخواست پاکستان برای تحقیقات مشترک با روح شفافیت را بپذیرد.”

اقدام گستاخانه هند در 9 مارچ 2022 صلح و محیط امنیتی کل منطقه را به خطر انداخته بود.

در بیانیه آمده است: «نمایش خویشتن داری مثال زدنی پاکستان گواهی بر بلوغ سیستمی و پایبندی ما به صلح به عنوان یک کشور هسته ای مسئول است».

اسلام آباد مجدداً بر تقاضای خود تأکید کرد که دولت هند باید فوراً به سؤالات خود در رابطه با این حادثه پاسخ مشخص دهد و به درخواست خود برای انجام تحقیقات مشترک می‌پذیرد.

احسان الله صدیقی

فرحت نیوز