3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

رقص نخست وزیر فنلاند در یک محفل خصوصی خبر ساز شد

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،در یک ویدئوی فاش شده، سانا مارین، نخست وزیر فنلاند در حال رقصیدن و آواز خواندن با دوستانش در یک مهمانی خصوصی دیده می شود.

این رهبر ۳۶ ساله پیشروی کمره روی زانوهایش می نشیند، دست ها پشت سرش او در آغوش گروهی گرفتار شده است.

ویدئوهای مشابه بیشماری روزانه توسط افراد جوان و نو جوانان که در فنلاند و در سراسر جهان جشن می گیرند در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود.

اما این افشاگری بحثی را در میان فنلاندی‌ها برانگیخت که چه سطحی از شادی برای یک نخست‌وزیر مناسب است، به‌ویژه با توجه به حمله روسیه همسایه به اوکراین، که باعث شد فنلاند و سوئد مدت‌ها بی‌طرف برای عضویت در ناتو درخواست دهند.

مارین، که رهبری حزب سوسیال دموکرات چپ میانه را بر عهده دارد، با رگبار سوالاتی در مورد حزب مواجه شده است: آیا مواد مخدر وجود داشت؟ الکل؟ آیا او کار می کرد یا در تعطیلات تابستانی بود؟ آیا نخست وزیر به اندازه کافی هوشیار بود که در صورت بروز یک وضعیت اضطراری رسیدگی کند؟.

این ویدئو که به وضوح توسط شخصی در مهمانی گرفته شده بود، در شبکه های اجتماعی به بیرون درز کرد و این هفته توجه رسانه های فنلاند را به خود جلب کرد.

مارین گفت که در هفته های اخیر در این مهمانی شرکت کرده است، اما از گفتن دقیق محل و زمان خودداری کرده است.

او همچنین اذعان کرد که او و دوستانش به شیوه‌ای “پرهیجان” جشن گرفتند و مشروبات الکلی – اما تا آنجا که می‌دانست، هیچ مواد مخدری نداشتند.

او روز جمعه گفت:که برای پایان دادن به حدس و گمان در مورد مواد غیرقانونی آزمایش مواد مخدر داده است.

مارین به خبرنگاران گفت: امیدوارم در سال 2022 پذیرفته شود که حتی تصمیم گیرندگان برقصند، آواز بخوانند و به مهمانی بروند.

من نمی خواستم هیچ تصویری منتشر شود، اما این به رای دهندگان بستگی دارد که در مورد آن تصمیم بگیرند که چه فکری می کنند.

نخست وزیر، که متاهل است و یک دختر 4 ساله دارد، اغلب اصرار داشته است که با وجود اینکه رئیس دولت فنلاند است، اما مانند هر کس دیگری است که در اوقات فراغت خود با دوستان و خانواده خود اوقات خوشی داشته باشد.

جوسوا فاگرهولم، که در زمینه بازاریابی کار می کند، گفت که این قسمت به طور بالقوه به اعتبار فنلاند و اعتماد عمومی به سیاستمداران فنلاندی آسیب می رساند.

او گفت: “من فکر می کنم برای سیاستمداران ما مهم است که قابل احترام باشند و از اعتماد عمومی برخوردار باشند.

بنابراین فکر نمی کنم این نگاه خوبی باشد.”

مینتو‌کلینن یک دانشجو در هلسینکی، مخالفت کرد.

او گفت که همه حق دارند نظر خود را داشته باشند، اما او احساس می کرد که ویدیوی لو رفته بیش از حد مورد توجه قرار گرفته است.

کلنین گفت: “این عادی است که دوست داشته باشید، مهمانی کنید.” او نیز باید در زندگی خود سرگرم باشد.

برخی از هواداران می گویند که انتقاد از نخست وزیر بوی تبعیض جنسیتی می دهد.

مارین در سال 2019 در سن ۳۴ سالگی جوان‌ترین نخست‌وزیر فنلاند شد.

مارین احساس می‌کرد که جنسیت و سن او گاهی اوقات بیش از حد مورد تاکید قرار می‌گیرد.

او در سال 2020 به مجله Vogue گفت: “در هر موقعیتی که تا به حال در آن بوده ام، جنسیت من همیشه نقطه شروع بوده است – اینکه من یک زن جوان هستم.”

آنو کویوونن، استاد مطالعات جنسیتی در دانشگاه تورکو فنلاند، گفت که فکر نمی‌کند جنسیت عامل تعیین‌کننده‌ای در غوغای ویدیوی فاش شده باشد.

او گفت که مهمانی به خودی خود مسئله مهمی نیست، اما این واقعیت که ویدئوی فاش شده را می‌توان به عنوان یک اشتباه قضاوتی توسط نخست‌وزیر از نظر افرادی که دور و بر خود را احاطه کرده بود، تلقی کرد.

کویوونن گفت: “او در شرکتی که نمی تواند به همه افراد حاضر در اتاق اعتماد کند، خود را مهار نکرد.” “من فکر می کنم این مسئله اصلی است.”

یارنو لیمنل، کارشناس امنیت سایبری و سیاستمدار حزب محافظه کار ائتلاف ملی فنلاند، گفت که این رویداد حزبی از نقطه نظر امنیتی مشکل ساز بود و اشاره کرد که رهبران ارشد فنلاند مورد توجه سرویس های امنیتی خارجی هستند.

این اولین بار نیست که مهمانی مارین خبرساز می شود. در ماه دسامبر، او پس از اینکه تا ساعت 4 صبح با باشگاه بیرون رفت و پیامکی را از دست داد که به او توصیه می کرد از تماس های اجتماعی خودداری کند، به دلیل نزدیکی به فردی که به COVID-19 مبتلا شده بود، عذرخواهی کرد.

مارین گفت که پیام را ندیده است زیرا تلفن خود را در خانه گذاشته است. تست ویروسش منفی شد.

دیلی میل نوشته؛حتی در یک جامعه مترقی مانند فنلاند، مارین قالب یک سیاستمدار معمولی را می شکند.

او با مادری مجرد که با زن دیگری در ارتباط بود بزرگ شد.

بسیاری از فنلاندی ها به رویکرد مدرن او در دفتر، از جمله لباس های غیررسمی او افتخار می کنند.

مارین در ماه اپریل هنگامی که با همتای سوئدی خود در یک کنفرانس مطبوعاتی با یک کت چرمی مشکی حاضر شد، رسانه های اجتماعی را غوغا کرد.

مارین و کابینه او که اکثریت آنها را زنان تشکیل می‌دهند همچنین در فنلاند و در سطح بین‌المللی به دلیل هدایت استوار کشور از طریق همه‌گیری کووید-19 و فرآیند درخواست ناتو مورد تحسین قرار گرفته‌اند.

جوری کورکمن، یک بازنشسته در هلسینکی گفت: «نخست وزیر ما فوق العاده است. او کار بسیار سخت خود را در یک زمان بسیار دشوار انجام داده است و یک شغل درجه یک ساخته است.

کاری که او در اوقات فراغتش انجام می دهد، کار ما نیست.»

فوزیه صدیقی

فرحت نیوز