3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

در شورای امنیت،چین و روسیه بر سر تمدید معافیت مقامات طالبان موافق اما دیگران مخالفت کرد

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،وزارت خارجه ی اداره حاکم در افغانستان میگوید:که بالای شورای امنیت سازمان ملل متحد صدای میزنیم که از معافیت سفر بالای مقامات این اداره بشکل ابزاری استفاده نکنید.

وزارت خارجه اداره حاکم در تویتی نوشته که شورای امنیت ملل متحد از معافیت بالای مقامات این کشور استفاده ابزاری میکند.

‏در ادامه تویت تاکید میکند،که در توافقنامه ی دوحه گفته شد،که تمام معافیت از مقامات اداره حاکم برداشته میشود،و باید این توافقنامه بشکل کلی عملی شود.

این وزارت در حالی واکنش نشان داد که امروز شنبه (۲۰ اگست) شورای امنیت سازمان ملل متحد نتوانست بر سر تمدید معافیت ۱۳ مقام اداره حاکم در افغانستان به نتیجه برسند.

روسیه و چین موافق تمدید این معافیت بودند تا دیدار و گفتگوی مقامات طالبان با مقامات دیگر کشورها بر سر مسائل افغانستان ادامه یابد.

دیگر اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد اما بر سر تمدید این معافیت سفر مقامات طالبان با مسکو و پکن هم رای نبودند.

در عین حال سهیل شاهین،رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز در رشته تویتی گفته است:تمدید معافیت سفر برای مقامات انرژی ضروری است، زیرا درهای گفتگو و تعامل را باز نگه می‌دارد.

او می افزاید،که این در را نبند؛ در گذشته به هیچ کس خدمت نمی کرد و اکنون نیز به هیچ کس خدمت نخواهد کرد.

او حمایت چین و روسیه را از مقامات اداره حاکم واقع بینانه و درست توصیف کرده از نماینده گان این دو کشور در شورای امنیت سازمان ملل متحد سپاس گزاری کرده است.

پس منظر.!

توافقنامه دوحه توافقنامه صلحی است که در ۲۹ فبروری ۲۰۲۰ بین ایالات متحده آمریکا و طالبان در دوحه، قطر امضا شد.

مفاد این پیمان شامل «خروج تمام نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان»، «تعهد طالبان برای جلوگیری از فعالیت القاعده در مناطق تحت کنترل‌شان» و «مذاکرات بین طالبان و جمهوری اسلامی افغانستان» بود.

این توافق توسط کشورهای چین، روسیه و پاکستان حمایت شد و به اتفاق آرا تاییدشده توسط شورای امنیت سازمان ملل درآمد،اگرچه دولت وقت افغانستان شامل آن نشد زیرا طرف معامله نبود.

پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، طالبان حملات گستردهٔ خود را در سراسر افغانستان آغاز کردند که در نهایت منجر به سقوط کابل، فرار رئیس‌جمهور و فروپاشی حکومت جمهوریت در افغانستان شد.

احسان الله صدیقی

فرحت نیوز