3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

نگرانی شهروندان ولایت خوست از تردد بی حد موترهای سنگ و ذغال سنگ از این مسیر

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،منابع مردمی در ولایت خوست مدعی شدند،که پس از روز عاشورا در شاهراه لوگر/خوست کاروان موترهای سنگ و ذغال سنگ برای ساعت ها تردد موترهای لینی را مختل کرده اند.

یک باشنده ی این ولایت بدون ذکر نامش به فرحت میگوید:که یکبار دیگر بعد از توقف عاشورا کاروان بزرگ موترهای تناژ بلند که سنگ های قیمتی و ذغال سنگ بارگیری کرده اند از این مسیر به پاکستان می‌رود.

بگفته ی منبع که در حدود هشت هزار موتر تناژ بلند برای عبور از این مسیر به وزیرستان/پاکستان در انتظار قرار دارد.

در همین حال یکی از راننده گان این شاهراه با فرستادن چند تصویر از تراکم این کاروان به فرحت نیوز مدعی شده است که مسیر رفت و آمد موترهای محلی در ساحه ی ولسوالی اسماعیل خیل این ولایت برای چندین ساعت مسدود بوده است.

این راننده اضافه میکند،که راننده گان این کاروان بدون در نظر داشت قوانین ترافیکی در این شاهراه عمل میکنند و به موترهای خورد اصلا توجهی ندارند.

او از مسولان اداره محلی بخصوص ترافیک میخواهد که به این مشکل راننده گان از این مسیر توجه بیشتری نمایند.

خواستیم نظر مسولان اداره حاکم در افغانستان را داشته باشیم متاسفانه پاسخی دریافت نکردیم.

پس منظر.!

چندی قبل،برخی از رسانه های خارجی از قول تجار ذغال سنگ افغانستان نوشته اند،که اخیراً ذغال سنگ این کشور به طور گسترده به کشورهای همسایه افغانستان قاچاق میشود.

آنها ادعا می کنند که ذغال سنگ دره صوف شمال افغانستان روزانه ده ها موتر باربری بدون هیچ محصولی ویا هم محصول برخی اندک آن از طریق ولایات جنوبی کشور «خوست، پکتیا و پکتیکا» به پاکستان قاچاق و به قیمت ارزان فروخته می شود.

بگفته ی تجاران پس از آن همین ذغال سنگ افغانستان به چین و هند به قیمت بلند به فروش می رسد.

پس از آن وزارت خزانه داری(مالیه)در واکنش بگفته های تجاران ذغال سنگ گفته است:ماموران گمرک از تمامی گمرکات و بنادر مرزی افغانستان به دقت نظارت می کنند و اجازه نمی دهند که کالا بطور قاچاق و غیر قانون از طریق افغانستان به کشور های همسایه و یا هم برعکس انتقال گردد.

وزارت خزانه داری افغانستان می افزاید،صادرات ذغال سنگ بخش عمده ای از عواید ملی کشور را تشکیل داده و تمام عواید آن به خزانه دولت انتقال می یابد.

این وزارت نوشته که پس از روی کار آمدن اداره حاکم در افغانستان عواید،نسبت به گذشته افزایش یافته است.

*از سنبله سال ۱۳۹۹ تا حمل ۱۴۰۰ ارزش صادارت  ذغال سنک به ۱،۰۱ میلیارد افغانی و عواید حاصل از آن ۲۴۴ میلیون افغانی شده بود.

*این در حالی است که ارزش گمرکی ذغال سنگ صادر شده از سنبله ۱۴۰۰  تا حمل ۱۴۰۱  به ۱۶،۲ میلیارد افغانی و عواید حاصل از آن به ۳،۹ میلیارد افغانی می رسد.

*همچنین نظر به تن، سطح صادارت ذغال سنگ در سال گذشته به  (۱۴۵۹۸۸) تن و در سال جاری به ( ۱۹۳۰۸۴۵) تن می رسد.

این وزارت در صفحه رسمی اش تاکید کرده است،که وزارت خزانه توجه ویژه ای به این موضوع دارد و  هیچ کالایی از افغانستان به صورت غیرقانونی یا بدون گمرک صادر نمی شود.

احسان الله صدیقی

فرحت نیوز