3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

ذبیح الله مجاهد:از مکان و حضور ایمن الظواهری در کابل اطلاعی نداشتیم

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،پس اظهارات جوبایدن رییس جمهور ایالات متحده ی امریکا در مورد حمله هوایی و کشته شدن ایمن الظواهری رهبر گروه القاعده در کابل طالبان از حضور آن ابراز بی خبر میکند.

ذبیح الله مجاهد،سخنگوی کل اداره حاکم(طالبان) دو روز پس از رویداد کشته شدن ایمن الظواهری در ساحه ی نهایت محافظت شده دیپلوماتیک در کابل میگوید:حمله هوایی بر یک منزل مسکونی در کابل انجام شده است که تیم های تحقیقات برای روشن شدن اصل ماجرا کار شانرا آغاز کرده است.

بگفته ی مجاهد،دو روز بعد از ان حمله جوبایدن رییس جمهور امریکا ادعا کرد که ایمن الظواهری رهبر القاعده را هدف قرار داده اند‌،که امارت اسلامی از آمدن ایمن الظواهری و سکونت آن در کابل هیچ گونه اطلاعی نداشته است.

او اطمینان میدهد،که از افغانستان به هیچ کشوری بشمول امریکا هیچ خطری نیست.و ما خواهان عملی شدن کامل مواد توافقنامه دوحه از امریکا هستیم و نقض توافقنامه باید پایان یابد.

او تاکید کرده است،اینکه امریکا بر حریم ما تجاوز کرد و قلمرو افغانستان را نقض کرده است.در حقیقت تمام اصول بین المللی را نقض کرده است.

هر نوع تحرکی که بر ضد افغانستان صورت بگیرد مسول امریکا خواهد بود.

این در حالی‌ست که نمایندهٔ ویژهٔ سابق امریکا در امور صلح افغانستان گفته که این احتمال خیلی زیاد است که برخی اعضای طالبان می‌دانستند که رهبر القاعده در کابل بوده‌است.

زلمی خلیل‌زاد در گفت‌وگو با شبکهٔ ان‌پی‌آر NPR، گفت: «اجازه دادن به کسی که طراحی، برنامه‌ریزی و حمله کننده -کسی که حمله ۱۱ سپتمبر را طراحی و برنامه‌ریزی کرد- به اهداف دیگر ایالات متحده حمله کرد، تا در کابل به سر ببرد و بیانیه‌ای منتشر کند که در آن امنیت ایالات متحده را تهدید کند؛ بی‌هیچ تردید نقض توافق‌نامهٔ دوحه‌است.»

 

واشنگتن پست در گزارشی نوشته که حضور الظواهری در مرکز شهر کابل نتیجه خلایی است که خروج فاجعه‌بار آمریکا از افغانستان عامل آن شد.

واشنگتن پست در اینباره نوشت: به دنبال خروج فاجعه بار آمریکا از افغانستان در تابستان سال گذشته، بایدن اطمینان خاطر داد که القاعده از این کشور رفته است.

بایدن اگست گذشته گفت: “با رفتن القاعده آمریکا چه منفعتی در افغانستان دارد؟ ما برای خلاص شدن از القاعده به افغانستان رفتیم و این کار را انجام دادیم. ”

این روزنامه همچنین با اشاره به اظهارات همان ماه آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا مبنی بر عدم حضور القاعده در افغانستان و عنوان کردن اینکه بقایای القاعده هیچ خطر جدی برای آمریکا ندارند، افزود: تقریبا یک سال بعد درحالیکه آمریکا حمله به جانشین و مرد دست راست اسامه بن لادن را جشن می‌گیرد، این مساله مطرح است که الظواهری در یک غار دور دست در کوه‌های هندوکش (محل اختفای بن لادن) ظاهر نشد بلکه درست در قلب کابل پایتخت تحت کنترل طالبان حضور داشت.

 

کشتن القاعده بزرگترین پیروزی سیاست خارجی بایدن است اما این حقیقت که رهبر القاعده در کابل بود بزرگترین رسوایی سیاست خارجی بایدن به حساب می‌آید.

 

صدیقی

فرحت نیوز