3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

در حمله مرزبانان ایران بالای نیروهای مرزی طالبان در نمیروز دو تن کشته و زخمی شد

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،منابع از درگیری مسلحانه بین مرزبانان ایران و نیروهای مرزی افغانستان در ساحه ی دریشوک ولسوالی کنگ ولایت نیمروز که ابتدا از سوی نیروهای مرزی ایران آغاز شد خبر داده است.

مسولان امنیتی اداره محلی ولایت نمیروز تاید میکنند،که حوالی ۱۲:۰۰ چاشت امروز دو شنبه مرزبانان ایرانی بالای نیروهای گشت زنی مرزی افغانستان تیر اندازی کردند،که در نتیجه آن یک محافظ مرزی افغان کشته و یکتن دیگر شان زخمی شدند.

منبع می افزاید،که در این حمله مرزبانان ایران از سلاح های سبک و سنگین بالای مرزبانان افغان استفاده کردند،اما نیروهای مرزی طالبان هیچ گونه اقدامی در پاسخ به حمله ایرانی ها نکرده اند.

تاکنون از ماجرای این درگیری جزیاتی در دسترس نیست و مقامات محلی ولایت نمیروز میگویند:که وضعیت به حالت عادی برگشته است.

امان تاکید میکنند،که موضوع حمله ایران بالای خاک افغانستان باید از راه گفتگو بین مقامات عالی رتبه دو طرف حل و فصل شود.

در همین حال،فرمانده امنیتی شهر هیرمند در شمال سیستان‌وبلوچستان ایران ظهر روز یکشنبه خبر داد که بین نیروهای مرزی این کشور و نظامیان مرزی طالبان افغان در مرز هیرمند، درگیری نظامی ایجاد شده است.

گرچند که دلیل حملات مرزی بین افغانستان و ایران مشخص نیست،اما پس از روی کار آمدن طالبان به افغانستان این چندین باریست که درگیری های شدید بین مرزبانان ایران و افغانستان صورت میگیرد.

در همین حال،اگاهان امور درگیری نیروهای امنیتی افغان با نیروهای مرزی کشور های همسایه را به ضرر دو طرف می بینند تاکید دارند،که ادامه چنین حوادث می‌تواند با عث کشیده گی روابط سیاسی بین کشور های همسایه باشد.

چندی قبل حسن کاظمی قمی نماینده خاص رییس جمهور ایران در امور افغانستان پس از کشته شدن یک سرباز مرزی آن کشور به جانب افغانستان هشدار داده بود که این وضعیت قابل تحمل نیست.

او تاکید کرده بود،مرزبان افغان که بالای سربازان ایران تیر اندازی کرده شناسایی و به کیفر اعمالش برسد.

اما تاکنون مقامات ارشد حکومت حاکم در مقابل حمله مرزبانان ایران و کشته و زخمی شدن دو تن از نیروهای مرزی طالبان واکنش نشان نداده است.

احسان الله صدیقی
فرحت نیوز/کابل