3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

سناتورهای آمریکا از سازمان ملل میخواهد که کرسی دایمی افغانستان در آن سازمان به طالبان داده نشود

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،نزدیک به یک سال از تسلط طالبان در افغانستان می گذرد، سناتورهای آمریکایی جیم ریش آیداهو و باب منندز عضو عالی رتبه و رئیس کمیته روابط خارجی سنا، علاوه بر سناتورهای دیگر از سازمان ملل متحد می خواهند که اقدامات هدفمندی برای پاسخگویی طالبان به نقض مداوم حقوق بشر زنان و دختران افغان اتخاذ کند.

سناتورها در نامه‌ای جدید به دبیرکل سازمان ملل متحد، آنتونیو گوترش، از شورای امنیت خواستند که تحریم‌های سال 1988 خود را برای توقف سفرهای بین‌المللی رهبری طالبان مجدداً اعمال کند.

این سناتوران گوترش دبیرکل را تحت فشار قرار دادند تا برای اطمینان از عدم دریافت کرسی دیپلماتیک رسمی طالبان در سازمان ملل متحد تلاش کنند.

انان افزود: “نباید در حالی که طالبان به دنبال محو حقوق بشر زنان و دختران افغان است، کنار بیاییم.

در این لحظه، سازمان ملل فرصتی دارد تا اقدامات معناداری انجام دهد که پیامی روشن و صریح به جهان ارسال کند که کشورهای عضو آن سناتورها نوشتند که از حقوق بشر افغان ها به ویژه زنان و دختران دفاع خواهد کرد.

“سازمان ملل متحد موقعیت منحصر به فردی برای نفوذ بر طالبان دارد، بدون آسیب رساندن به مردم عادی افغان، و ما از شما می خواهیم که از ابزارهای موجود برای انجام این کار استفاده کنید.

ما قویاً از سازمان ملل می خواهیم که حقوق بشر زنان و دختران را در اولویت قرار دهد و در همه موارد پیشرفت کند.

سناتورها علاوه بر اینکه از سازمان ملل متحد خواستند تا اطمینان حاصل کند که واکنش خود در افغانستان از حقوق بشر زنان و دختران محافظت و پیشرفت می‌کند، همچنین از آژانس‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد خواستند تا رویکردی اصولی برای ارسال کمک‌ها که شامل کمک‌های زنان در همه بخش‌ها و می‌شود را حفظ کند.

تضمین می کند که زنان و دختران افغان می توانند به طور عادلانه به کمک های بشردوستانه دسترسی داشته باشند.

ما نگران گزارش‌هایی هستیم که نشان می‌دهد برخی از نهاد ‌های سازمان ملل متحد در سطح محلی با مقامات دوفاکتو طالبان امتیاز داده‌اند تا به کمک رسانی بدون حضور زنان ادامه دهند و این رویکرد اصولی را تضعیف می‌کند تا اطمینان حاصل شود که همه مردم افغانستان، بدون در نظر گرفتن جنسیت، به کمک های بشردوستانه ای که برای زنده ماندن نیاز دارند دسترسی پیدا کنند.

بنابراین، ما همچنین از شما می خواهیم تا اطمینان حاصل کنید که تلاش های سازمان ملل در افغانستان از زنان و دختران محافظت و توانمندسازی می کند.

نماینده ویژه جدید ماموریت کمکی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) باید از رویکرد سلف خود دور شده و اهمیت انسانیت زنان را بالا ببرد.

حقوق و توانمندسازی در چارچوب وظایفش، از جمله با استخدام بیشتر زنان افغان و حصول اطمینان از اینکه آنها بخشی از گفتگو و مذاکرات سیاسی هستند.

در حالی که به سالگرد یک سالگی تسلط طالبان در افغانستان نزدیک می شویم، طالبان همچنان به نقض جدی حقوق بشر علیه مردم افغانستان ادامه می دهد و به حقوق اساسی بشر زنان افغان حمله می کند.

ائتلاف گسترده ای از رهبران زن افغان از سازمان ملل می خواهند که از اهرم های خود برای افزایش فشار بر طالبان به دلیل عدم رعایت حقوق بشر و آزادی های اساسی زنان و دختران استفاده کند.

ما از شما می‌خواهیم که به درخواست‌های آن‌ها از سازمان ملل برای اتخاذ تدابیر هدفمند برای پاسخگویی طالبان توجه کنید.

علاوه بر این، ما از شما می‌خواهیم که اطمینان حاصل کنید که واکنش سازمان ملل در افغانستان از حقوق بشر زنان و دخترانی که اکنون تحت حمله قرار گرفته‌اند، محافظت و پیشرفت می‌کند.

به طور خاص، شورای امنیت سازمان ملل متحد (UNSC) باید سفرهای بین المللی طالبان را با اعمال مجدد ممنوعیت سفر تحت رژیم تحریم های سازمان ملل متحد در سال 1988 برای همه اعضای رهبری طالبان متوقف کند.

در حالی که زنان افغان به دلیل فرمان‌های اخیر طالبان به سختی می‌توانند خارج از خانه‌های خود تردد کنند، رهبری طالبان به دلیل معافیت‌هایی که در سال 2019 برای شرکت در مذاکرات صلح در حال حاضر منقرض شده برای رهبران خاص وضع شده، اجازه دارند آزادانه سفر کنند.

معافیت سفر سازمان ملل متحد نتوانسته گفت وگوی معناداری با طالبان ایجاد کند و آنها را به انجام اقدامات مشخص برای نشان دادن احترام خود به حقوق بشر و آزادی های مردم افغانستان تشویق نکرده است.

علاوه بر این، رهبران طالبان از این معافیت سوء استفاده کرده و در تلاش برای برقراری روابط دیپلماتیک به پکن و مسکو سفر کرده اند.

با وجود این، شورای امنیت سازمان ملل ماه گذشته رای داد تا یک بار دیگر معافیت های ممنوعیت سفر 13 رهبر طالبان را لغو کند و تنها پس از امتناع طالبان از بازگشایی، ممنوعیت سفر دو وزیر (معارف و تحصیلات عالی) را بازگرداند.

مکاتب متوسطه دخترانه طالبان باید با عواقب اقدامات سرکوبگرانه خود روبرو شوند، و ما از شما می‌خواهیم قبل از بررسی این معافیت‌ها در ماه اگست توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد، از بازگرداندن ممنوعیت سفر برای همه رهبران طالبان حمایت کنید، مگر اینکه پیشرفت‌های فوری و چشمگیر در رعایت از زنان،دختران و حقوق بشر ایجاد شود.

علاوه بر این، ما از شما می‌خواهیم که در هنگام نشست کمیته اعتبارنامه سازمان ملل در سپتامبر امسال برای تعیین نمایندگی دیپلماتیک برای افغانستان، برای اطمینان از اینکه طالبان در سازمان ملل کرسی نخواهند داشت، تلاش کنید.

رای گیری در مورد اعتبارنامه یک سال پس از سرنگونی خشونت آمیز دولت منتخب دموکراتیک افغانستان توسط طالبان انجام می شود.

سازمان ملل متحد باید در نفی به رسمیت شناختن بین المللی مقامات غیرقانونی طالبان که به شدت به دنبال آن هستند، ثابت قدم بماند، به ویژه که آنها همچنان به نقض حقوق بشر افغان ها ادامه می دهند.

احسان الله صدیقی

فرحت نیوز