3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

نصیر احمد فایق:راه حل بحران کنونی در افغانستان ایجاد نظام مشروع مبتنی با خواسته های مردم است

به گزارش آژانس خبری بین‌ المللی فرحت،نصیر احمد فایق نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد نشست دو روزه ی تاشکند را به انتقاد گرفته،گفته راه حل بحران کنونی راایجاد یک نظام مبتنی بر اراده مردم بشمول زنان و اقلیت ها میداند.

آقای فایق در تویتی نوشته؛که نشست تاشکند و سایر تلاش های منطقوی بخاطر رسیدگی به بحران افغانستان مورد استقبال افغانها است، ولی محور این تلاش ها برمبنای نگرانی ها، تهدید ها و در کل منافع کشور های منطقه و همجوار این کشور با پیام های واضیح است.

آقای فایق در ادامه نوشته،راه حل بحران کنونی ایجاد یک نظام مردمی و مشروع مبتنی برخواسته های مردم، عدالت اجتماعی و احترام به تمام حقوق و آزادی های اسلامی و قانونی تمام اتباع افغانستان.

این مقام ارشد دیپلوماتیک افغانستان اضافه میکند،که در گفتمان ملی زنان،دختران و اقلیت های قومی باید سهیم باشد.

او تاکید میکند،تا زمانی که مشروعیت ملی ایجاد نشود، مشروعیت بین المللی امکان پذیر نیست.

نصیراحمد فایق نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد در حالی به نشست تاشکند واکنش نشان می‌دهد که دو روز پیش ازبیکستان میزبان یک نشست بین المللی برای بهبود امنیت و توسعه اقتصادی برای افغانستان بود.

این نشست را که ازبیکستان میزبانی میکرد بشمول امیر خان متقی وزیر خارجه ی اداره حاکم در افغانستان بیست کشور و سازمان های بین المللی برای دو روز در مورد افغانستان چانه زنی کردند.

در همین حال تامس نیکلسن نماینده ی اتحادیه اروپا در افغانستان که در این نشست اشتراک داشت میگوید:اتحادیه اروپا صریحاً اعلام کرده است،که افغانستان حکومت رسمی ندارد.

این کنفرانس در آستانه ی یکساله گی اقتدار طالبان در ازبیکستان دایر،و از نماینده ی آنها دعوت میشود،که تاکنون هیچ کشوری حاضر نشده که طالبان را در افغانستان به رسمیت بشناسد.

گرچند بشمول ازبیکستان پاکستان ایران و چند کشور دیگر دیپلومات های معرفی شده از سوی طالبان را پزیرفته است،اما گفته اند که این به معنی به رسمیت شناختن طالبان نیست.

احسان الله صدیقی

فرحت نیوز