3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

قرار است فردا،تفاهم‌نامه ی مشارکت راهبردی آمریکا و اسرائیل” امضا شود

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،در جریان سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به اسرائیل، او و نخست وزیر تفاهم‌نامه ی ای تحت عنوان “بیانیه بیت المقدس در مورد مشارکت راهبردی آمریکا و اسرائیل” امضا خواهند کرد.

که مقامات دیپلماتیک آن را “تاریخی” می نامند.

به گفته این مقامات، این بیانیه – که قرار است فردا روز پنجشنبه رونمایی شود – بر تعهد ایالات متحده به امنیت اسرائیل به طور کلی و ایران که هرگز قادر به تولید تسلیحات هسته ای نیست، تاکید خواهد کرد.

بر اساس گزارش ها، این بیانیه همچنین یادداشت تفاهمی امضا شده با رئیس جمهور سابق باراک اوباما را تایید می کند که وعده کمک نظامی آمریکا به مدت 10 سال به اسرائیل را می داد.

با این حال، این بیانیه شامل هیچ بحثی درباره گام‌هایی برای عادی‌سازی عربستان و اسرائیل نیست که انتظار می‌رود بایدن در جریان سفر خود به خاورمیانه، به احتمال زیاد هنگام ورود به جده، اعلام کند.

یک مقام دیپلماتیک به اسرائیل هیوم گفته است،”احتمال خوبی وجود دارد که تفاهماتی در مورد پروازهای مستقیم از اسرائیل به مکه برای زائران مسلمان به دست آوریم، اما این موضوع هنوز بسته نشده است.

ممکن است پیامی در این مورد در طول سفر بایدن به سعودی منتشر شود.

علاوه بر این، این بیانیه حاوی نکاتی است مبنی بر اینکه ایالات متحده استفاده از نیروی نظامی علیه ایران را برای جلوگیری از دستیابی رژیم تهران به سلاح هسته‌ای در نظر خواهد گرفت.

مقامات مختلف دیپلماتیک این بیانیه را به عنوان “اثبات زنده بر عمق و صمیمیت روابط بین دو کشور و پیش نویس روابط اسرائیل و آمریکا برای دو سال آینده” توصیف کرده اند.

مقامات گفتند: «زمانی که ما با آمریکایی‌ها روی متن بیانیه کار می‌کردیم، احساس کردیم که این بیانیه تمایل صادقانه‌ای برای تجسم ارزش‌ها، فرهنگ و منافع مشترک هر دو طرف دارد.

این سفر رئیس جمهور آمریکا از سوی سیاسیون اسرایلی مهم ترین سفر یک رهبر ملی به ان کشور بوده و مستلزم تدارک طولانی مدت بوده است.

احسان الله صدیقی

فرحت نیوز